Πρόγραμμα
• Το πάνελ εξέφρασε την ικανοποίησή του για την πολύ καλή δουλειά που έγινε σε επίπεδο καλλιτεχνικού προγράμματος, την εθνική και διεθνή δικτύωση και τη διάχυση, υπό αντίξοες συνθήκες. Τα θέματα των προσφύγων και του μέλλοντος της εργασίας εμπνέουν και βρίσκονται σε ευθυγράμμιση με τις τρέχουσες Ευρωπαϊκές συζητήσεις. Ένα σημαντικό βήμα επίσης είναι το γεγονός ότι έχουν εμπλακεί ομάδες της τοπικής κοινωνίας, στις οποίες δόθηκε η ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με πολιτιστικά πρότζεκτ. Όμως οι παρούσες συνθήκες εγείρουν προβληματισμούς, καθώς ο οργανισμός στερείται σταθερότητας, ικανοποιητικών πλαισίων και ανθρώπινου δυναμικού για να προχωρήσει στην υλοποίηση του προγράμματος καθώς και στην εμπλοκή του κοινού και του αντίκτυπου.
• Το πάνελ αναρωτήθηκε πώς το θέμα της επετείου της Ελληνικής Επανάστασης (που θα λάβει χώρα το 2021) είναι δυνατόν να έχει διεθνή αντίκτυπο και εάν Τούρκοι συνεργάτες θα συμπεριληφθούν στο πρόγραμμα. Η ομάδα παρείχε τη διαβεβαίωση ότι θα ακολουθηθούν τα αρχικά σχέδια ώστε να δοθεί Ευρωπαϊκή διάσταση σε αυτό το ιδιαίτερο ελληνικό γεγονός.
• Η συμμετοχή της ευρύτερης περιοχής της Δυτικής Αττικής στο πρόγραμμα, όπως παρατίθεται στο Φάκελο Υποψηφιότητας, ιδιαίτερα σε σχέση με την πολιτιστική ανάπτυξη και την ανάπτυξη της δημιουργικής βιομηχανίας, δεν έχει ξεκινήσει ακόμη ελλείψει μέσων. Η ομάδα ισχυρίζεται οτι απαιτείται ειδικός επιμελητής/δημιουργικός παραγωγός για το συγκεκριμένο θέμα.
o Σύσταση 8: Να συνεχιστεί η εναρμόνιση των πρότζεκτ με την Ευρωπαϊκή διάσταση και να διασφαλιστεί ότι υπάρχουν ικανοί πόροι για την πρόσκληση διεθνών καλλιτεχνών και συνεργατών όπως είχαν προγραμματιστεί. Εστίαση στα πρότζεκτ του φακέλου υποψηφιότητας, εμπλοκή του σχετικού κοινού και διάχυση.
o Σύσταση 9: Να προχωρήσει η βασική/πρώτη έρευνα χαρτογράφησης του πολιτιστικού και δημιουργικού κλάδου της περιοχής, ώστε να αναπτυχθούν σχέδια δράσης για τις βιομηχανικές εγκαταστάσεις και να αποσαφηνιστούν ανάλογα οι ανάγκες στελέχωσης.
Πολιτιστικές υποδομές
• Πρέπει να γίνουν προσπάθειες ώστε να εφαρμοστεί το σχέδιο πολιτιστικών υποδομών, όπως προβλέπεται από τον φάκελο υποψηφιότητας, ενώ παράλληλα θα μελετώνται εναλλακτικές λύσεις προβλέποντας την πιθανή ύπαρξη, πραγματικών εμποδίων.
o Σύσταση 10: Να προγραμματιστεί ο καθορισμός των χώρων εκδηλώσεων του Πλάνου Β για το πολιτιστικό πρόγραμμα για την περίπτωση που δεν είναι δυνατόν να επιλυθούν εμπόδια που αφορούν ιδιοκτησιακά καθεστώτα και πολεοδομική νομοθεσία, μέσα σε ικανοποιητικό χρονικό πλαίσιο.
Επικοινωνία
• Το πάνελ θεωρεί ότι το ενδιαφέρον προπαρασκευαστικό πρόγραμμα που βρίσκεται σε εξέλιξη, (και χαρακτηριστικά του όπως) ο site specific χαρακτήρας του καθώς και η εμπλοκή της τοπικής κοινωνίας, δεν έχουν διαδοθεί ικανοποιητικά ούτε έχουν γίνει γνωστά σε ευρύτερες ομάδες κοινού.
• Σχετικά με την πρωτοβουλία “υβριδική πλατφόρμα συμμετοχής και ανάπτυξης κοινού», η επιτροπή τόνισε την ανάγκη αντιμετώπισης θεμάτων προστασίας δεδομένων, ώστε να εξασφαλιστεί η κατάλληλη υλοποίηση και πληροφορήθηκε ότι η ομάδα είχε ήδη προγραμματίσει συνεργασία με μια ανεξάρτητη αρχή πάνω στο θέμα αυτό.
o Σύσταση 11: Χρειάζεται να δημιουργηθεί ένα λεπτομερές πλάνο επικοινωνίας για ολόκληρο το έργο και να αρχίσει η εφαρμογή του. Είναι ανάγκη να μεταδοθεί η αρχική ιδέα και η διαδικασία της Euphoria μέσα από ξεκάθαρα μηνύματα που θα μπορέσουν να προσελκύσουν εθνικούς και διεθνείς επισκέπτες. Η ομάδα χρειάζεται να συμπεριλάβει το συντομότερο δυνατόν έναν Διευθυντή επικοινωνίας και μάρκετινγκ καθώς και ειδικούς.
Πολιτιστική στρατηγική και κληρονομιά
• Το πάνελ εκφράζει ικανοποίηση για το γεγονός ότι εφαρμόζεται η πολιτιστική στρατηγική και ότι είναι διαθέσιμη στην ιστοσελίδα του Δήμου. Θα ήθελε να προτείνει να προστεθεί και μια συνοπτική παρουσίαση στα αγγλικά, για να διευκολύνει τη συνεργασία και την αναταλλαγή πρακτικών με άλλες πόλεις.
o Σύσταση 12: Χρειάζεται να γίνει εστίαση και να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στην εφαρμογή της συνολικής μακροπρόθεσμης πολιτιστικής στρατηγικής του Δήμου, έτσι ώστε να σχεδιαστεί και να εξασφαλιστεί η κληρονομιά της ΠΠΕ. Πρέπει να ενισχυθεί η δουλειά που έχει ήδη γίνει με άλλες ΠΠΕ για το 2021, ώστε να αναπτυχθεί ένα κοινό σχέδιο για δράστηριότητες κληρονομιάς.
Επόμενα Βήματα
Το πάνελ αναγνωρίζει τη θαυμάσια εργασία που έχει γίνει με αφοσίωση εκ μέρους της Ελευσίνας 2021 από την στιγμή της υποψηφιότητάς της και εκτιμά ιδιαίτερα την προσπάθεια που έγινε κάτω από τις συνθήκες του περιοριστικού οργανωτικού πλαισίου.
Ο βασικός προβληματισμός τώρα είναι να λυθούν τα θέματα διακυβέρνησης, οργανωτικής δομής και στελέχωσης, μέσω της προσαρμογής και του σχεδιασμού ενός νομικού λειτουργικού πλαισίου για την ΠΠΕ. Η υλοποίηση του καλλιτεχνικού προγράμματος απαιτεί σταθερότητα και την αυτονομία της ομάδας υλοποίησης.
Το πάνελ επομένως καλεί την Ελευσίνα 2021 να υποβάλλει μέχρι τέλους Μαρτίου του 2018:
1/ επικαιροποιημένο πλάνο διακυβέρνησης, οργανόγραμμα και πλάνο στελέχωσης, λαμβάνοντας υπόψη τη λύση που θα έχει επιτευχθεί με τη βοήθεια της Κυβέρνησης,
2/ επικαιροποιημένο καλλιτεχνικό πρόγραμμα με τον αντίστοιχο προϋπολογισμό καθώς και τα κύρια μελλοντικά ορόσημα για την υλοποίηση της ΠΠΕ,
3/ μια έκθεση προόδου σχετικά με τις προτάσεις του πάνελ (από τις εκθέσεις μετά την επιλογή και την αξιολόγηση) που θα παραθέτει πώς η Ελευσίνα 2021 ενεργεί (ή προτίθεται να ενεργήσει) πάνω σε κάθε πρόταση. Η αρίθμηση των συστάσεων, όπως παρατίθεται στις εκθέσεις, θα πρέπει να διατηρηθεί.
Το πάνελ βρίσκεται στη διάθεση της Ελευσίνας 2021 για ερωτήσεις και συμβουλές, μέσω των υπηρεσιών της Επιτροπής.
Η Επιτροπή θα συγκαλέσει μια δεύτερη συνάντηση αξιολόγησης στα μέσα του 2019. Το πάνελ πάντως προτείνει μια επίσκεψη παρακολούθησης των εκπροσώπων του στην Ελευσίνα στα μέσα του 2018.
Το πάνελ θα ήθελε να ευχαριστήσει την Ελευσίνα 2021 για την πολύ κατατοπιστική, ειλικρινή και ενδιαφέρουσα συνάντηση και αναμένει τις επόμενες εξελίξεις στο έργο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης.