Συνέντευξη με τον Παναγιώτη Στρατή, Γενικό Γραμματέα του Σωματείου Ναυτικών Πρακτόρων Αττικής και Πειραιώς και Γ.Γ. της Ομοσπονδίας Ναυτικών Πρακτόρων Ελλάδος
[dropcap]Σ[/dropcap]ε συνέχεια του αφιερώματος για το λιμάνι της Ελευσίνας πήραμε μια συνέντευξη απο τον Εκπρόσωπο των Ναυτικών Πρακτόρων, τον Παναγιώτη Στρατή, Γενικό Γραμματέα του Σωματείου Ναυτικών Πρακτόρων Αττικής και Πειραιώς και Γ.Γ. της Ομοσπονδίας Ναυτικών Πρακτόρων Ελλάδος Ελλάδος. Αυτό το κάνουμε γιατί ο κλάδος αυτός για πολλούς που είναι έξω απο τα ναυτικά δρώμενα δεν είναι και πολύ γνωστός. Γι αυτούς όμως που ασχολούνται με τον χώρο είναι όχι μόνο ουσιαστικός αλλα και απαραίτητος για τη ναυτιλία.
Το πρώτο ερώτημα που του κάναμε ήταν ποια είναι η σπουδαιότητα του Ναυτικού Πράκτορα σε σχέση με τα ναυτιλιακά. Μας απάντησε πως πρώτον, δια νόμου απαγορεύεται να έρθει ένα πλοίο χωρίς ναυτικό πράκτορα σε λιμάνι. Ο ναυτικός πράκτορας καθορίζει πριν ερθει το πλοίο τις αρχές το σκοπό της προσέγγισης του πλοίου, που θα ελλιμενιστεί, που θα κάνει εκφόρτωση και αν θα κάνει επισκευή. ¨Χωρίς πράκτορα δεν μπορεί να γίνει τίποτα, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων¨
Έχουν μείνει στάσιμες οι υποδομές εδω και χρόνια και θέλουν βελτίωση
Σε άλλο ερώτημα για το ποιές προϋποθέσεις πρέπει να υπάρχουν σε ένα λιμάνι για κάνουν σωστά τη δουλειά τους, μας είπε πως πρώτα ένα λιμάνι πρέπει να παρέχει ασφάλεια, να εξυπηρετεί άμεσα και γρήγορα ένα πλοίο, δηλαδη να έχει τις ανάλογες υποδομές. Σε ερώτηση για το αν υπάρχουν οι υποδομές αυτές στο Λιμάνι της Ελευσίνας, μας είπε: ¨Δεν μας εξυπηρετούν 100%. Έχουν μείνει στάσιμες (οι υποδομές) εδω και χρόνια και θέλουν βελτίωση. Σε πάρα πολλά πράγματα όπως τα κρυπηδώματα του λιμανιού, η κατάσταση δεν είναι καλή. Θέλουν άμεση συντήρηση για να γίνεται ασφαλής η εκφόρτωση για όλους. Και για τους λιμενεργάτες και για τα πλοία. Δεν υπάρχουν προσκρουτήρες¨
Σε άλλη ερώτηση για τα χρόνια προβλήματα αυτά και γιατι δεν έχουν λυθεί, μας είπε πως μέχρι τώρα δεν έχει ενδιαφερθεί κάποιος για το λιμάνι όσο θα έπρεπε. Αναφορικά στο άν φταίει οτι το λιμάνι είναι κρατικό, μας είπε πως παίζει μεν αυτό ρόλο αλλά υπάρχουν και άλλοι παράγοντες. Δεν θεωρεί δηλαδή τροχοπέδη το οτι είναι κρατικό. Σε ερώτηση για τα πόσα χρόνια έχει που συναλλάσεται ως πράκτορας στο λιμάνι της Ελευσίνας, μας απάντησε πως βρίσκεται στην Ελευσίνα απο το 1986.
Το Λιμάνι της Ελευσίνας ξυπηρετείται απο τον πλοηγικό σταθμό του Πειραιά ενω θα μπορούσε με μικρές παρεμβάσεις το πρόβλημα να λυθεί σε μεγάλο βαθμό με το να μην θεωρούνται τα πλοία με προορισμό την Ελευσινα “δεύτερης κατηγορίας”
Σχετικά με τα θετικά και τα αρνητικά του λιμανιού μας ανέφερε πως στα θετικά είναι η τοποθεσία το λιμανιού. Βρίσκεται κοντά σε Εθνικές Οδούς, κοντά σε βιομηχανικές μονάδες. Τα αρνητικά είναι ο δίαυλος του ναυστάθμου που κλείνει τη νύχτα λόγω του Πολεμικού Ναυτικού και η απουσία πλοηγικού σταθμού απο το Λιμάνι. Εξυπηρετείται απο τον πλοηγικό σταθμό του Πειραιά ενω θα μπορούσε με μικρές παρεμβάσεις το πρόβλημα να λυθεί σε μεγάλο βαθμό με το να μην θεωρούνται τα πλοία με προορισμό την Ελευσινα δεύτερης κατηγορίας. Πρέπει -ανέφερε χαρακτηριστικά- τα πλοία να προπορεύονται ανάλογα με τον χρόνο άφιξής τους και όχι με την κατεύθυνση που έχουν.
Λείπει η συνεργασία Διοικήσεων – Φορέων – Υπουργείου
Σε άλλη ερώτηση για το αν οι ελλείψεις στο Λιμάνι έχουν να κάνουν με τις συχνές αλλαγές διοικήσεων μας είπε πως αυτό είναι γεγονός αλλά με σωστή ενημέρωση των νέων διοικήσεων απο τους επαγγελματικούς κλάδους του λιμανιού μπορούν να λυθούν προβλήματα. Τόνισε ωστόσο χαρακτηριστικά πως λείπει η συνεργασία Διοικήσεων – Φορέων – Υπουργείου. Για παράδειγμα τα θέματα που αναφέρθηκαν για τους πλοηγούς και τον ναύσταθμο θα μπορουσαν να είχαν λυθεί και εμείς θα μπορούσαμε να σταθούμε αρωγοί σε αυτή την προσπάθεια.
Ο κύριος Μιχαήλ ξεκίνησε κάποια πράγματα τα οποία παρακολουθούμε απο κοντά και θέλω να πιστεύω οτι ενω η διάθεση υπάρχει, αναμένουμε να κριθούν όλα εκ του αποτελέσματος
Σε ερώτηση για την αντιμετώπιση απο την τωρινή διοίκηση μας είπε πως εξεπλάγη απο τον ενθουσιασμό του Προέδρου για θέληση για προσφορά. ¨Αυτά ήταν ευδιάκριτα απο την πρώτη μας γνωριμία. Ο κύριος Μιχαήλ ξεκίνησε κάποια πράγματα τα οποία παρακολουθούμε απο κοντά και θέλω να πιστεύω οτι ενω η διάθεση υπάρχει, αναμένουμε να κριθούν όλα εκ του αποτελέσματος¨
Να ετοιμαστεί το λιμάνι σε τέτοιο βαθμό ωστε να λειτουργεί πιο φιλόξενα για τα πλοία
Αναφορικά με την νέα διοίκηση, τον ρωτήσαμε τι θα πρότεινε σαν κύριος φορέας της Ναυτιλίας για άμεσες παρεμβάσεις στο λιμάνι, μας τόνισε πως το πρώτο είναι να επανεξεταστούν τα τέλη ωστε να γίνει πιο ανταγωνιστικό. ¨Θα πρότεινα να απαλειφθούν κάποια τέλη προς τα πλοία που είναι βαρίδια για αυτά. Να ετοιμαστεί το λιμάνι (οι υποδομές) σε τέτοιο βαθμό ωστε να λειτουργεί πιο φιλόξενα για τα πλοία¨.
Το μέλλον του Λιμανιού της Ελευσίνας είναι πολύ “δυνατό”. Θα παίξει ξανά κυρίαρχο ρόλο.
Σε τελευταία ερώτηση για το αν έχει μέλλον το λιμάνι της Ελευσίνας, μας ανέφερε πως το μέλλον του Λιμανιού της Ελευσίνας είναι πολύ ¨δυνατό¨. ¨Θα παίξει ξανά κυρίαρχο ρόλο. Αυτο το στηρίζω στο οτι η τοποθεσία του λιμανιού σε σχέση με τις εθνικές οδούς και την ύπαρξη πολλών βιομηχανικών μονάδων στον Νομό Αττικής θα παίξει ανταγωνιστικό ρόλο και στις εξαγωγές και στις εξαγωγές¨ Για το θέμα των εξαγωγών ανέφερε πως το λιμάνι θα μπορούσε να παίξει σημαντικό ρόλο πριμοδοτώντας τις μέσω των τιμολογίων.
Τελειώνοντας μας ανέφερε πως με βάση και την οικονομική κρίση το Λιμάνι της Ελευσίνας θα πρέπει να ξεκινήσει μια προετοιμασία ωστε να μη χάσει τους πελάτες που έχει βοηθώντας τους να επιβιώσουν και να ετοιμαστεί για την επόμενη μέρα.
[divider style=”solid” top=”20″ bottom=”20″]
Ευάγγελος Λιάκος