Το έργο, που είναι γνωστό ως «Θριάσιο ΙΙ», στοχεύει στην παραχώρηση περίπου 1.450 στρεμμάτων του ακινήτου που βρίσκεται στην κατοχή του ελληνικού Δημοσίου, τα οποία διαχειρίζεται ο ΟΣΕ.
Στελέχη του υπουργείου Υποδομών επιβεβαίωναν χθες ότι η προκήρυξη του διαγωνισμού αξιοποίησης της σχετικής έκτασης απεστάλη στην Εφημερίδα της Ε.Ε. (Εur-Lex), χωρίς ωστόσο να έχει δημοσιοποιηθεί ακόμη. Η ηγεσία του ΥΠΟΜΕΔΙ, ωστόσο, επείγεται να προχωρήσει ο διαγωνισμός, καθώς οι υποδομές που έχει αναπτύξει κατά το παρελθόν ο ΟΣΕ στο ακίνητο θεωρήθηκαν κρατικές ενισχύσεις, ύψους 235 εκατ. ευρώ.
Η συμφωνία της κυβέρνησης με την Κομισιόν για να μην επιστραφεί η κρατική ενίσχυση παρέχει διορία μέχρι τις 31 Μαρτίου 2019 να προχωρήσει στην παραχώρηση του ακίνητου έκτασης περίπου 2.200 στρεμμάτων για εκμετάλλευση σε τρίτους μέσω διαγωνισμού. Αυτό πλέον θεωρείται αδύνατο να συμβεί και η κυβέρνηση, μαζί με την προκήρυξη του διαγωνισμού για το «Θριάσιο ΙΙ», έχει αποστείλει αίτημα παράτασης της ισχύος της συμφωνίας σχετικά με την επιστροφή των κρατικών ενισχύσεων.
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Δεκέμβριο η κυβέρνηση ολοκλήρωσε την παραχώρηση έκτασης 588 στρεμμάτων στο Θριάσιο Πεδίο στην εταιρεία Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο (ΘΕΚ). Το έργο που έγινε γνωστό ως «Θριάσιο Ι» υλοποιήθηκε με αναθέτουσα αρχή της ΓΑΙΑΟΣΕ και συμπεριέλαβε τη μεγαλύτερη επένδυση ύψους περίπου 150 εκατ. ευρώ. Η επένδυση αυτή αφορά τη δημιουργία αποθηκευτικών χώρων (logistics center) από την εταιρεία ΘΕΚ.
Το «Θριάσιο ΙΙ», παρόλο που έχει μεγαλύτερη έκταση, 1.450 στρέμματα, περιλαμβάνει μικρότερης αξίας επενδύσεις. Το μεγαλύτερο μέρος της έκτασης καταλαμβάνεται από τετραπλή σιδηροδρομική γραμμή, ενώ είναι ζήτημα αν μένουν 300-400 στρέμματα αποθηκευτικών χώρων. Στην πράξη, το «Θριάσιο ΙΙ» συνιστά χώρο μεταφόρτωσης εμπορευμάτων –κυρίως εμπορευματοκιβωτίων και χύδην φορτίου– και σύνθεσης εμπορευματικών σιδηροδρομικών συρμών. Η αρχική επένδυση δεν ξεπερνά τα 20-25 εκατ. ευρώ και εστιάζεται στην απόκτηση κυρίως γερανογεφυρών, περονοφόρων κ.λπ.
Για το έργο έχει ενδιαφερθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, η οποία εκτιμάται ότι θα συμπράξει με κάποια επιχείρηση logistics. Δεν αποκλείεται ωστόσο να υπάρξουν και άλλοι ενδιαφερόμενοι.
Παρ’ όλα αυτά, η διαδικασία που επέλεξαν η κυβέρνηση και το υπουργείο Υποδομών εμπεριέχει σοβαρό νομικό ρίσκο. Αναθέτουσα αρχή στο έργο «Θριάσιο ΙΙ» είναι ο ΟΣΕ, και όχι η ΓΑΙΑΟΣΕ, όπως συνέβη με την αρχική παραχώρηση, το «Θριάσιο Ι». Παράλληλα, η μέθοδος που επελέγη για την αξιοποίηση είναι η σύμπραξη δημοσίου – ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), στην οποία θα συμμετάσχει με μειοψηφικό μερίδιο ο ΟΣΕ. Με άλλα λόγια, ενώ η κίνηση στόχο έχει να «θεραπεύσει» κρατικές ενισχύσεις του ΟΣΕ, η κυβέρνηση κατέστησε τον οργανισμό δικαιούχο της εσόδων εκμετάλλευσης του ακινήτου. Ετσι, παρόλο που η μεγαλύτερη αξία στην αξιοποίηση του ακινήτου βρίσκεται στο «Θριάσιο Ι», εντούτοις δεν αποκλείεται να υπάρξουν νομικές επιπλοκές στην προώθηση του έργου αξιοποίησης των 1.450 στρεμμάτων του ακινήτου.