ΤΟΠΙΚΑ

Σανίδα σωτηρίας το ΕΣΠΑ και για τη μισθοδοσία των εργαζομένων στους Δήμους;

lefta-774x320Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ Γ. Πατούλης με επιστολή του στον Γιώργο Σταθάκη, υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού καταθέτει πρόταση της Αυτοδιοίκησης ώστε να δοθεί η δυνατότητα να θεωρούνται εφεξής επιλέξιμες οι δαπάνες προσωπικού (staff cost) στην υλοποίηση των προγραμμάτων του Στόχου 3 και γενικότερα των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων, ανεξαρτήτως εάν καλύπτονται ή όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ο κ. Πατούλης προτείνει η νέα σχετική Υπουργική Απόφαση που αναμένεται να εκδοθεί για τη νέα προγραμματική περίοδο να περιέχει τα ακόλουθα:

  1. Να προβλέπει ότι οι δαπάνες προσωπικού των Δήμων και των Περιφερειών, ανεξαρτήτως εάν καλύπτονται ή όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό, να θεωρούνται ως επιλέξιμη δαπάνη.
  2. Να αποτρέπει φυσικά κάθε περίπτωση διπλής χρηματοδότησης για τους φορείς που επιχορηγούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό.
  3. Να προσφέρει ισχυρά κίνητρα συμμετοχής των στελεχών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο σχεδιασμό και την υλοποίηση διακρατικών προγραμμάτων.

Μάλιστα η ίδια ρύθμιση προτείνεται να ισχύει όχι μόνο για τα προγράμματα του Στόχου 3 αλλά και για τα άλλα Ευρωπαϊκά προγράμματα στα οποία συμμετέχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Αναλυτικά η επιστολή του κου Πατούλη :

Κύριε Υπουργέ,

Όπως γνωρίζετε, η Τοπική Αυτοδιοίκηση απώλεσε εν μέσω της κρίσης ένα πολύ σημαντικό μέρος των εσόδων της. Μέσα στο περιοριστικό αυτό περιβάλλον οι Δήμοι θα πρέπει να αναζητήσουν εναλλακτικές διεξόδους αξιοποιώντας όλες τις ενδεχόμενες πηγές πρόσθετων εσόδων.

patoulisΣτο πλαίσιο αυτό, σας στέλνουμε συνημμένα πρόταση που αναφέρεται στη δυνατότητα να θεωρούνται επιλέξιμες οι δαπάνες προσωπικού (staff cost) της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στην υλοποίηση των προγραμμάτων του Στόχου 3 και γενικότερα των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων, ανεξαρτήτως εάν καλύπτονται ή όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ενόψει της προετοιμαζόμενης Υπουργικής Απόφασης του Συστήματος Διαχείρισης (ΥΠ.Α.ΣΥ.Δ) του Στόχου 3, παρακαλούμε να ληφθεί υπόψη η πρότασή μας.

Πρόταση για την Υπουργική Απόφαση του Συστήματος Διαχείρισης του ΕΣΠΑ 2014–2020 

Είναι γνωστό ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση απώλεσε εν μέσω της κρίσης ένα πολύ σημαντικό μέρος των εσόδων της. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΚΕΔΕ, η απώλεια αυτή εκτιμάται στο 65% περίπου. Επιπλέον, οι περιορισμοί των προσλήψεων, σε συνδυασμό με την αποχώρηση πολλών έμπειρων στελεχών λόγω πρόωρης συνταξιοδότησης, μείωσε τους ανθρώπινους πόρους της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Παράλληλα, οι αθρόες και εν πολλοίς ανορθολογικές και χωρίς σχεδιασμό μετακινήσεις υπαλλήλων στο πλαίσιο της «κινητικότητας», έφεραν πολλούς Δήμους σε λειτουργικό αδιέξοδο.

Μέσα στο περιοριστικό αυτό περιβάλλον δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα πρέπει να αναζητήσει εναλλακτικές διεξόδους αξιοποιώντας και εξαντλώντας όλες τις ενδεχόμενες πηγές πρόσθετων εσόδων. Μια από τις πηγές αυτές θα μπορούσε να είναι, μέσω νομοθετικής ρύθμισης, το να θεωρούνται ως επιλέξιμες οι δαπάνες του προσωπικού (staff costs) των Δήμων και των Περιφερειών της χώρας, στα διακρατικά και διασυνοριακά Ευρωπαϊκά προγράμματα.

Τι σημαίνει αυτό με απλά λόγια;

Σημαίνει ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση θα μπορεί να διασφαλίσει ένα επιπλέον έσοδο από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα, μέσα από τη δυνατότητα να δικαιολογεί ως επιλέξιμη δαπάνη το κόστος του προσωπικού της που απασχολείται σε αυτά.

Τι ισχύει σήμερα;

Η σχετική Υπουργική Απόφαση του Συστήματος Διαχείρισης (ΥΠ.Α.ΣΥ.Δ. – 12 Απριλίου 2010, ΦΕΚ 415 Τεύχος Β, Αριθμ. 14023/ΕΥΘΥ 521) των Ευρωπαϊκών προγραμμάτων εδαφικής συνεργασίας του Στόχου 3, προβλέπει ότι οι δαπάνες του τακτικού προσωπικού καθώς και η μισθοδοσία που καλύπτεται από το τακτικό προϋπολογισμό του κράτους δεν είναι επιλέξιμες.

Τι χρειάζεται να γίνει νομοθετικά;

Η νέα σχετική Υπουργική Απόφαση που αναμένεται να εκδοθεί για τη νέα προγραμματική περίοδο προτείνεται να περιέχει τα ακόλουθα:

  1. Να προβλέπει ότι οι δαπάνες προσωπικού των Δήμων και των Περιφερειών, ανεξαρτήτως εάν καλύπτονται ή όχι από τον κρατικό προϋπολογισμό, να θεωρούνται ως επιλέξιμη δαπάνη.
  2. Να αποτρέπει φυσικά κάθε περίπτωση διπλής χρηματοδότησης για τους φορείς που επιχορηγούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό.
  3. Να προσφέρει ισχυρά κίνητρα συμμετοχής των στελεχών της Τοπικής Αυτοδιοίκησης στο σχεδιασμό και την υλοποίηση διακρατικών προγραμμάτων.

Μάλιστα η ίδια ρύθμιση προτείνεται να ισχύει όχι μόνο για τα προγράμματα του Στόχου 3 αλλά και για τα άλλα Ευρωπαϊκά προγράμματα στα οποία συμμετέχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Τι έχουμε μέχρι σήμερα;  

Έχουμε μια Τοπική Αυτοδιοίκηση που δεν έχει κανένα ουσιαστικό οικονομικό κίνητρο να ενεργοποιηθεί δυναμικά στα διακρατικά και διασυνοριακά προγράμματα.

Επιπλέον, το στελεχιακό δυναμικό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι στις περισσότερες των περιπτώσεων αποξενωμένο από την όλη διαδικασία ανταλλαγής εμπειριών και γνώσης που παράγεται, καθώς το τμήμα αυτό το διαχειρίζονται εξωτερικοί συνεργάτες οι οποίοι και αποχωρούν μετά το πέρας του έργου. Ως αποτέλεσμα, η πολύτιμη τεχνογνωσία που παράγεται δεν ενσωματώνεται στον οργανισμό ενός Δήμου ή μιας Περιφέρειας.

Τι συμβαίνει σε άλλες χώρες;  

Στην Ιταλία για παράδειγμα, όλοι οι Δήμοι και οι Περιφέρειες έχουν τη δυνατότητα να δικαιολογούν δαπάνες προσωπικού μέσα από τα Ευρωπαϊκά προγράμματα που υλοποιούν. Το αποτέλεσμα είναι ότι έχουν μια πολύ δραστήρια συμμετοχή στα προγράμματα αυτά, ακριβώς γιατί το κίνητρό τους είναι πολύ ισχυρό. Το ίδιο συμβαίνει και στην Κύπρο.

Σχετικά Άρθρα

Εγγραφή
Notify of

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

0 Σχόλια
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button
ΘΡΙΑΣΙΟ