ΔΕΣΦΑ: Συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Ελευσίνας για LNG

Συντακτης: Newsroom ΧΡΟΝΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ: 7΄
ΔΕΣΦΑ: Συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Ελευσίνας για LNG

Με μια σειρά κινήσεων και σχεδιαζόμενων επενδύσεων, ύψους τουλάχιστον 26 εκατομμυρίων ευρώ, ο Διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) ανοίγει το δρόμο για τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης εφοδιαστικής αλυσίδας διάθεσης Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) / Liquefied Natural Gas (LNG), με στόχο την ναυτιλία αλλά και τις χερσαίες μεταφορές ή και κλάδους της βιομηχανίας και πρωτογενούς παραγωγής.

Πιο συγκεκριμένα, χτες υπεγράφη μνημόνιο Συνεργασίας μεταξύ του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε. ΑΕ) και του Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) για θέματα ανάπτυξης, επέκτασης και προώθησης της διαθεσιμότητας του Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (ΥΦΑ) / Liquefied Natural Gas (LNG), ως καυσίμου περιβαλλοντικά φιλικού, προς όφελος των πολιτών της χώρας, αλλά και της ευρύτερης γεωγραφικής περιοχής.

Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση η «συνεργασία των δύο φορέων αναβαθμίζει τον Λιμένα Ελευσίνας, που καθίσταται πλέον σημαντικός ενεργειακός κόμβος στην ανάπτυξη της αλυσίδας εφοδιασμού με φορτηγά LNG (LNG Truck Loading)- όπου μέσω φορτηγών δύναται να μεταφερθεί LNG σε μη-διασυνδεδεμένες εγκαταστάσεις ανά την επικράτεια- μέσω της χρήσης των λιμενικών του εγκαταστάσεων για την εξυπηρέτηση της μεταφοράς LNG από και προς τη νήσο Ρεβυθούσα, όπου βρίσκεται και ο Τερματικός Σταθμός LNG του ΔΕΣΦΑ.

Αναλυτικά στο Μνημόνιο Συνεργασίας περιλαμβάνονται:

• Οι θέσεις χρήσης τριών λιμενικών εγκαταστάσεων (Κρόνος Ελευσίνας, Πέραμα Μεγαρίδος και Αλμύρα Μεγάρων) για τη θαλάσσια μεταφορά βυτιοφόρων φορτηγών LNG με πορθμεία από και προς την κοντινή νήσο Ρεβυθούσα. Μετά την ολοκλήρωση όλων των απαραίτητων κυκλοφοριακών και περιβαλλοντικών μελετών, καθώς και μελετών ασφαλείας, που θα γίνουν με μέριμνα και χρηματοδότηση του ΔΕΣΦΑ, θα δοθεί η δυνατότητα χρήσης των 3 λιμενικών εγκαταστάσεων (Κρόνος, Πέραμα Μεγαρίδος και Αλμύρα Μεγάρων) για τη θαλάσσια μεταφορά βυτιοφόρων φορτηγών LNG με πορθμεία από και προς τη νήσο Ρεβυθούσα, κατά τη διάρκεια όλης της εβδομάδος σε 24ωρη βάση.

• Με τη χρήση των λιμενικών εγκαταστάσεων στην Αττική ακτή, θα αξιοποιηθεί ο σταθμός φόρτωσης στη Ρεβυθούσα και θα δοθεί η δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου σε καταναλωτές περιοχών, όπου δεν έχει αναπτυχθεί το ΕΣΜΦΑ. Παράλληλα με την αξιοποίηση των φορτηγών LNG θα διευκολυνθεί η χρήση του ως καυσίμου στη ναυτιλία (πλοία με καύσιμο LNG).

• Tέλος, στο πλαίσιο του μνημονίου, ο ΔΕΣΦΑ αναλαμβάνει με δικούς του πόρους την επέκταση του κτιρίου του Ο.Λ.Ε. στην είσοδο του κεντρικού Λιμένα Ελευσίνας, ώστε να καλυφθούν οι αυξημένες πλέον ανάγκες του Οργανισμού για τη στέγαση όλων των υπηρεσιών του, ενώ άμεσα θα πραγματοποιήσει εκδηλώσεις για την ενημέρωση των κατοίκων της περιοχής σχετικά με τη διακίνηση και τα οφέλη του φυσικού αερίου, η χρήση του οποίου αποσκοπεί στη σταδιακή μείωση των εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων.

Να σημειωθεί ότι όπως αναφέρει ο ΔΕΣΦΑ, ο σταθμός φόρτωσης βυτιοφόρων LNG (LNG Truck Loading Station) εξασφαλίζει την ασφάλεια εφοδιασμού και προσφέρει μία οικονομική και ευέλικτη λύση για βιομηχανίες, βιοτεχνίες, αγροτικές εγκαταστάσεις και οικιακούς καταναλωτές σε περιοχές απομακρυσμένες από το δίκτυο φυσικού αερίου, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και δίνει, επιπλέον, τη δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου και ως καύσιμο στη ναυτιλία.

Όπως αναφέρεται, ο Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG (Truck loading station) που κατασκευάζεται στη Ρεβυθούσα αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2021. Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό €6,5 εκατ. και θα αποτελέσει την πρώτη Εγκατάσταση Μικρής κλίμακας LNG στην Ελλάδα, δίνοντας τη δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου από καταναλωτές και χρήστες περιοχών όπου δεν έχει αναπτυχθεί το δίκτυο μεταφοράς, καθώς και ως καύσιμο στη ναυτιλία.

Παράλληλα, σύμφωνα με πηγές του Διαχειριστή, ανοίγοντας το δρόμο για τη δημιουργία μιας ολοκληρωμένης εφοδιαστικής αλυσίδας LNG μικρής κλίμακας στη χώρα μας, ο ΔΕΣΦΑ έλαβε πρόσφατα και την Τελική Επενδυτική Απόφαση για την κατασκευή της νέας προβλήτας Μικρής Κλίμακας LNG στη Ρεβυθούσα, με προϋπολογισμό €20,4 εκατ. Μάλιστα όπως αναφέρεται από τον Σεπτέμβριο του 2022 όταν και αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία, η προβλήτα θα εξυπηρετεί τη λειτουργία φόρτωσης πλοίων μεταφοράς LNG μικρού μεγέθους (1.000 m3 ως 20.000 m3).

Σύμφωνα μάλιστα με στελέχη του ΔΕΣΦΑ, ανοίγει έτσι ο δρόμος για το LNG bunkering στην Ελλάδα καθώς ανοίγει η δυνατότητα για ανεφοδιασμό πλοίων που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG, κυρίως στο λιμάνι του Πειραιά και πιθανώς και σε άλλα λιμάνια. Όπως αναφέρεται, θα μπορούν να τροφοδοτούνται δορυφορικοί σταθμοί αποθήκευσης και διανομής LNG σε άλλα λιμάνια της Ελλάδας, όπως π.χ. η Πάτρα, καθώς τα νησιά μέσω συστημάτων εικονικών αγωγών, ενισχύοντας τις προσπάθειες που γίνονται μέσα από το συγχρηματοδοτούμενο από την ΕΕ πρόγραμμα Poseidon Med II.

Υπενθυμίζεται ότι ο ΔΕΣΦΑ συνεργάζεται με τη ΔΕΠΑ στο πλαίσιο του Poseidon Med II (είναι ο Τεχνικός Συντονιστής για την ακρίβεια), το οποίο έργο με τη σειρά του έχει ως σκοπό την προώθηση του LNG ως καυσίμου στην ναυτιλία.

«Η υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας αντικατοπτρίζει τη φιλοδοξία του Ο.Λ.Ε. ΑΕ να μετατραπεί ο Λιμένας Ελευσίνας σε “πράσινο” λιμάνι με απόλυτο σεβασμό στην ανάπτυξη και την προστασία του περιβάλλοντος και συμβάλλει στην προώθηση και αξιοποίηση δράσεων ενεργειακής και περιβαλλοντικής πολιτικής, που στοχεύουν στην εξάλειψη των ατμοσφαιρικών ρύπων και στη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα μέσω της χρήσης LNG, σύμφωνα με τις απαιτήσεις των σχετικών εθνικών και ευρωπαϊκών κανονισμών» τονίζεται σχετικά στην κοινή ανακοίνωση του ΔΕΣΦΑ και του Ο.Λ.Ε. Α.Ε.

Αρχικά, το Μνημόνιο Συνεργασίας, πριν υπογραφεί, ετέθη υπ’ όψιν του Γενικού Γραμματέα Λιμένων Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Ευάγγελου Κυριαζόπουλου και έγινε δεκτό, δεδομένου του αναπτυξιακού του χαρακτήρα και ότι θα υπάρξουν οφέλη προς την τοπική κοινωνία. Στη συνέχεια το Διοικητικό Συμβούλιο του Ο.Λ.Ε. ΑΕ ενέκρινε ομόφωνα το εν λόγω Μνημόνιο Συνεργασίας.

Να σημειωθεί ότι αν και στη ναυτιλία τα βήματα που πρέπει να γίνουν για τη χρήση LNG για καύσιμο είναι πολλά και ακόμη ο κλάδος είναι σε πρωτόλειο στάδια σε άλλους κλάδους τα πράγματα προχωρούν. Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόσφατα ανακοινώθηκε ότι στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού για την μετεξέλιξη της Ελινόιλ σε ολοκληρωμένο ενεργειακό όμιλο ελήφθη η απόφαση για είσοδο στο LNG μέσω του join venture με την Blue Grid για τη δημιουργία δικτύου πρατηρίων που θα αναφέρονται κύρια σε στόλους βαρέων οχημάτων και νταλίκες.

Πηγή: Reporter.gr

Μοιραστείτε το άρθρο