Αναζωπυρώνει τις εξελίξεις γύρω από την ανάπτυξη του Εμπορευματικού Κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο, η νέα ολοκληρωμένη πρόταση των Κινέζων, όπως υποστηρίζουν γνώστες της υπόθεσης . Πιο συγκεκριμένα, μέχρι στιγμής υπάρχουν μη δεσμευτικές προτάσεις από τους ομίλους Goldair, Foodlink, MedLog, Eurobank Properties και Redeplan, αλλά και την Cosco, που φέρεται να εισηγείται τόσο την ανάληψη της διαχείρισης των αποθηκών όσο και την ανάπτυξη των υποδομών logistics.
Στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ να βρεθεί ανάδοχος έως το τέλος του 2014
Στόχος της ΓΑΙΑΟΣΕ είναι να κλείσει το θέμα του δια γωνισμού έως τις αρχές Οκτωβρίου, με στόχο έως το τέλος της χρονιάς να υπάρξει ανάδοχος. Ήδη, η εταιρία έχει καταλήξει σε χρηματοοικονομικό σύμβουλο (Τράπεζα Αττικής), προβλέπεται να αποκτήσει νομικό σύμβουλο και επίσης συζητά την πρόσληψη και τεχνικού συμβούλου. Στελέχη της εταιρίας μιλούν για μία επένδυση της τάξης των 200 – 250 εκατ. ευρώ. Κύκλοι κάνουν λόγο ότι από την επόμενη εβδομάδα ο επικεφαλής της ΓΑΙΑΟΣΕ, κ. Θανάσης Σχίζας θα ξεκινήσει διαβουλεύσεις με τους υποψήφιους επενδυτές, προκειμένου να ολοκληρωθεί το τεύχος δημοπράτησης του διαγωνισμού. Πρακτικά, η διοίκηση της εταιρίας θα επιδιώξει να «μπολιάσει» τις προτάσεις τους, με στόχο να στηθεί ένας διαγωνισμός, που θα έχει μεγαλύτερες δυνατότητες επιτυχίας.
Ποιες επενδύσεις μελετούνται
Στο Θριάσιο υπάρχουν δύο εκτάσεις. Η πρώτη ανήκει στην ΓΑΙΑΟΣΕ, ενώ η δεύτερη (περί τα 2.000 στρέµµατα) στον ΟΣΕ. Η κεντρική ιδέα του διαγωνισμού είναι η δημιουργία ενός Συγκροτήματος Εγκαταστάσεων με ανοιχτό χαρακτήρα, που εξυπηρετεί τον μέγιστο δυνατό αριθμό τελικών χρηστών, όπως μεταφορικές επιχειρήσεις, εμπορικές εταιρείες και εταιρείες logistics. Η μέθοδος σύμπραξης μπορεί να είναι είτε η σύμβαση παραχώρησης, είτε η πώλησης μετοχών μίας εταιρείας ειδικού σκοπού είτε οι μακροχρόνιες συμβάσεις μίσθωσης. Ειδικότερα, ο διαγωνισμός της ΓΑΙΑΟΣΕ έχει τρεις εναλλακτικές. Η πρώτη αφορά τη μακροχρόνια παραχώρηση (άνω των 30 ετών) της διαχείρισης και εκμετάλλευσης του συνόλου των εκτάσεων, μέσω μιας σύμβασης. Ο ιδιώτης επενδυτής θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, τη μελέτη, την κατασκευή, τη συντήρηση, τη διαχείριση και την εκμετάλλευση του ευρύτερου Συγκροτήματος, έναντι χρηματικού ανταλλάγματος. Η δεύτερη προβλέπει την παραχώρηση των δύο εκτάσεων μέσω δύο διακριτών συμβάσεων. Η πρώτη θα περιλαμβάνει το Εμπορευματικό Κέντρο με μακροχρόνια παραχώρηση (άνω των 30 ετών) για τη χρηματοδότηση και ανάπτυξη από ιδιώτη επενδυτή, ενώ η δεύτερη την παραχώρηση του Σταθμού Διαλογής για τη χρηματοδότηση και ολοκλήρωση της κατασκευής των υπολειπόμενων απαιτούμενων υποδομών, και τη λειτουργία του με εκχώρηση των εσόδων. Η τρίτη εναλλακτική αφορά την παραχώρηση της διαχείρισης και εκμετάλλευσης των δύο εκτάσεων μέσω πολλών διακριτών συμβάσεων.
Και ενδιαφέρον της ΕΤΕπ
Σημειωτέον ότι η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) έχει δεσμεύσει πόρους για την χρηματοδότηση των κέντρων διαλογής του ΟΣΕ στο Θριάσιο, υπό την προϋπόθεση να αναπτυχθεί το τμήμα των αποθηκών από ιδιώτες επενδυτές, και ενδιαφέρεται για το έργο. Η συμβολή της Τράπεζας εντάσσεται στο «υπερδάνειο» των 2 δισ. ευρώ, που είχε λάβει η κυβέρνηση του ΠαΣοΚ το 2010, που ήταν και το δεύτερο μεγαλύτερο στην ιστορία της. Πλέον, στο υπουργείο Υποδομών μιλούν με άλλα δεδομένα, καθώς λειτουργεί η νέα σιδηροδρομική γραμμής που συνδέει τον λιμένα του Νέου Ικονίου με το Θριάσιο, για την κατασκευή της οποίας η ΕΡΓΟΣΕ έχει δαπανήσει 110 εκατ. ευρώ. Το Θριάσιο σχεδιάστηκε τη δεκαετία του 1970 από πολωνούς μηχανικούς προκειμένου να εξυπηρετήσει μια αγορά 40 εκατ. καταναλωτών – περίπου όση διεκδικείται σήμερα από την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τους Κινέζους της Cosco στην Κεντρική Ευρώπη.