Το προφίλ του νέου χωροταξικού και πολεοδομικού νομοσχεδίου

Συντακτης: Newsroom ΧΡΟΝΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ: 8΄
Το προφίλ του νέου χωροταξικού και πολεοδομικού νομοσχεδίου

Σε κατάργηση όλων των παρεκκλίσεων και τη μείωση κατά 10% των συντελεστών δόμησης στις εκτός σχεδίου περιοχές προχωράει, μεταξύ άλλων, το υπουργείο Περιβάλλοντος μέσω του νομοσχεδίου για τον εκσυγχρονισμό της χωροταξικής και πολεοδομικής νομοθεσίας που κατατέθηκε και συζητείται στη Βουλή.

Με το προαναφερόμενο νομοσχέδιο, αλλάζει τελείως το σκηνικό δόμησης στις εκτός σχεδίου περιοχές, ενώ δημιουργούνται νέα δεδομένα για την έκδοση οικοδομικών αδειών, τη μεταφορά συντελεστή δόμησης και για μια σειρά από άλλους τομείς. Παράλληλα περιλαμβάνονται νέες ρυθμίσεις για τα αυθαίρετα.

Εύλογο είναι να δημιουργούνται απορίες τόσο στους ιδιοκτήτες ακινήτων όσο και στους επαγγελματίες (μηχανικούς κλπ). Ζητήσαμε την άποψη του κου Αρχιτέκτονα κου Στέλιου Αλμπάντη και παραθέτουμε τις τοποθετήσεις του:


Θέτω το θέμα των αυθαιρέτων και ειδικά όσων υπάγονται στην κατηγορία 5 καθώς επίσης και το θέμα των καταληκτικών ημερομηνιών για ολοκλήρωση των διαδικασιών ή της μεταφοράς από νόμο σε νόμο ή από μηχανικό σε μηχανικό.

Είναι πολλοί οι οποίοι προφανώς με την υπαγωγή στο σύστημα πλήρωσαν τα πρόστιμα και δε βρίσκονται για την ολοκλήρωση από πλευράς μηχανικού.

Επίσης, όσοι έχουν συνταξιοδοτηθεί έχουν πρόβλημα στο να μεταφέρουν τις υποχρεώσεις σε άλλο ενεργό μηχανικό ακόμα και σε περιπτώσεις που οι ιδιοκτήτες έχουν εξοφλήσει όλο το πρόστιμο για να ολοκληρωθεί η περαίωση.

Το σημαντικότερο πρόβλημα κοινωνικό, ηθικό και πολιτικό είναι η αντιμετώπιση των αυθαιρέτων της κατηγορίας 5. Όσοι το δήλωσαν σωστά και έγκαιρα είναι εντάξει. Όσοι δεν το δήλωσαν για οποιοδήποτε λόγο, όπως, αδιαφορία, αδυναμία πληρωμής, άγνοια, πίστη στην παράταση ή χαζομάρα, λέμε σήμερα τι; όσοι πειθαρχήσατε εντάξει, όσοι όχι, και θα πληρώσετε, και θα γκρεμισθεί.

Δηλ., θα πάμε αύριο το πρωί σε έναν ιδιοκτήτη που δεν ακολούθησε τον νόμο και θα του πούμε «φύγε, στο γκρεμίζουμε». Ή δε θα μπορεί να κάνει οποιαδήποτε ‘’πράξη’’ αν τι; Αν δεν το γκρεμίσει;
Και σε έναν επιχειρηματία με αυθαιρεσίες κατηγορίας 5 (κατηγορίας 4 που λόγω υπερβάσεων πλέον ενός ποσοστού μεταφέρονται στην κατηγορία 5) που δεν έχει λίζινγκ τι θα πούμε; Γκρεμίζεις την υπέρβαση; Πως γκρεμίζεται;

Σε ποιόν άλλο τομέα υπάρχει τέτοιου είδους προσέγγιση;

Το πρόβλημα έχει ήδη εμφανιστεί σε μηχανικούς αλλά και συμβολαιογράφους.
Ο νόμος περί Αυθαιρέτων έγινε για να λύσει ένα κοινωνικό πρόβλημα. Το έλυσε κατά μέγα ποσοστό και πολύ σωστά δεν άλλαξε η ημερομηνία αναγνώρισης και δικαιώματος Υπαγωγής (28.07.2011).
Το πρόβλημα δε λύνεται με γκρεμίσματα. Ποιος θα αναλάβει την ευθύνη να πάει να γκρεμίσει σπίτια και να πετάξει στο δρόμο οικογένειες επειδή δεν έκαναν εκείνο που έπρεπε την ώρα που έπρεπε. Κοινωνικό, πολιτικό, ηθικό, πολιτικό ακόμα και κομματικό μέγα πρόβλημα.

Οι καταληκτικές ημερομηνίες πάντα έχουν πρόβλημα. Όμως παντού και πάντα υπάρχουν λύσεις. Τι όφελος έχει το κράτος για το πότε ο μηχανικός και ο πελάτης θα περαιώσουν την διαδικασία αφού το κράτος έχει ήδη εισπράξει ή εισπράττει τις δόσεις και δεν θα μπορεί να γίνει καμμία ‘’πράξη΄΄ χωρίς βεβαίωση μηχανικού.
Και σίγουρα δεν είναι λύση αυτό που προτείνεται για όσους έχουν λίζινγκ με τράπεζες ή έχουν πάθει ζημιά από θεομηνίες. Είναι πρόταση πρόκληση αφού κανείς δεν είναι χαζός να καταλάβει ότι οι τράπεζες ‘’τράβηξαν αυτιά’’ για να μην χάσουν και οι ‘’πληγέντες’’ είναι κάλυψη.

Και μέσα σε όλα αυτά, με το δελτίο τύπου ΥΠΕΝ της 5-11-2020 ανακοινώνεται πως ‘’με την πάροδο της παράτασης και με ευθύνη του Τ.Ε.Ε. θα κλειδώνονται όλοι οι λογαριασμοί των μηχανικών που θα έχουν εκκρεμότητες στο σύστημα’’ το οποίο σημαίνει, με βάση την διατύπωση, εξόντωση των μηχανικών.

Πρόταση

Να μην υπάρχουν δεσμευτικές ημερομηνίες για καμμία περίπτωση. Τηρώντας απόλυτα την ημερομηνία της 28-7-2011 να μπορούν να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες με αντίστοιχη μεταφορά των όποιων περιπτώσεων έχουν υποβληθεί εμπρόθεσμα. Να μείνει ανοικτό το σύστημα για μεταφορά, αλλαγή μηχανικού και ολοκλήρωση της διαδικασίας άνευ της οποίας, όπως ισχύει, να μην μπορεί να γίνει καμμία ‘’πράξη’’.
Επίσης, χωρίς διαχωρισμούς, πάντα με ό,τι είναι προ της 28ης Ιουλίου του 2011, να μπορεί να ρυθμίζεται με ένα επί πλέον πρόστιμο και όσα υπάγονται στην κατηγορίας 5.

 

ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΟΓΚΟΥ ΓΙΑ ΚΑΔ, ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΕΣ

Στις θεσμοθετημένες ζώνες ως βιομηχανικές ισχύουν οι παρακάτω όροι δομήσεως: Ποσοστό καλύψεως 30% συν 10% για συναρμολογούμενη κατασκευή με χρήση αποθηκευτικού χώρου, συντελεστής δομήσεως 0,90 και συντελεστής όγκου 5,5. Μέγιστο ύψος τα 11,00μ συν στέγη και πλάγιες αποστάσεις τα 10,00μ.
Με τις αλλαγές στην νομοθεσία τα ίδια ισχύουν και για τους Κ.Α.Δ., εμπορικές αποθήκες, logistics, ψυγεία, ψυκτικούς θαλάμους.
Προτείνετε η μείωση του Σ.Δ. από 0,9 σε 0,6!! (χωρίς αναφορά σε ποσοστό καλύψεως) και ο συντελεστής όγκου σε 4!!!!!
Πως βγαίνει το μέγιστο ύψος των 11,00μ: Έμβαδόν γηπέδουΧσυντελεστή δομήσεωςΧσυντελεστή όγκου: κάλυψη. Δηλαδή για το παράδειγμά μας: 10.000Χ0,9Χ5,5=49.500:4.000=12,38 που είναι το μέγιστο ύψος, δηλαδή τα 11 μέτρα συν την στέγη.
Αν ο σ.δ. γίνει 0,6 και ο συντελεστής όγκου 4 το ύψος θα περιοριστεί στα 4,00μ!!!!!!!! Είναι παρανο’ι’κό την στιγμή μάλιστα που συνεχώς αυξάνονται τα αιτήματα για το αυτονόητο που είναι παραπάνω ωφέλιμο ύψος αλλά και κάλυψη.
Σε αυτήν την περίπτωση με βάση την δεδομένη χρήση σαν ΚΑΔ αποθήκες δηλαδή ξηρού ή ψυχώμενου προ’ι’όντος που αυτό που θέλουν τα ΚΑΔ είναι ύψος θα τους βάλουμε να λειτουργήσουν με 4,00μ ύψος. Και αν υπολογίσει κανείς υπερύψωση για ράμπες τα σπίτια θα έχουν περισσότερο ωφέλιμο ύψος.
Πρόταση: Το μέγιστο ύψος να καθοριστεί 11,00μ συν το απαιτούμενο για την στέγη ύψος και χωρίς περιορισμό στον όγκο αφού θα απορρέει μαθηματικά και αναγκαστικά από την κάλυψη και το επιτρεπόμενο ύψος και όχι με χρήση του συντελεστή όγκου (μπορεί και να καταργηθεί) και του συντελεστή δομήσεως ο οποίος από μόνος του έχει την χρησιμότητά του.
Αν υποθέσουμε ότι υπάρχει χρησιμότητα επέμβασης σε κάτι θα πρότεινα να παραχωρούν σε κάθε πλευρά του γηπέδου που έχει πρόσωπο σε δρόμο με πλάτος μικρότερο των 8,00μ., καθ’ όλο το μήκος, τα απαραίτητα μέτρα για το συνολικό πλάτος των 8,00μ. σε κοινή χρήση χωρίς βεβαίως να αφαιρούνται από το ιδιοκτησιακό καθεστώς και τους υπολογισμούς. Το όφελος θα είναι τεράστιο και για τις επιχειρήσεις αλλά και για το περιβάλλον αφού η κίνηση στους εκτός σχεδίου δρόμους που πολλές φορές δεν υπερβαίνουν τα 3 ή 4 μέτρα είναι μόνον ζημιά, κόστος και πρόβλημα.
Θα μπορούσα να αναλύσω περισσότερο όπως και το θέμα των ποσοστών για την στάθμευση και την φύτευση. Ποσοστά που μεταξύ τους το ένα αναιρεί το άλλο και εννοώ ότι αναιρούν με σαφήνεια το ποσοστό καλύψεως. Στην διάθεσή σας για οποιαδήποτε επεξήγηση και για μια ξενάγηση στην πραγματικότητα με μία αυτοψία στα κατάλληλα σημεία της πόλης μου που σίγουρα δεν είναι η μόνη που ‘’φωνάζει’’.

Αλμπάντης Στέλιος
Αρχιτέκτων

Μοιραστείτε το άρθρο