ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Black Friday: Στο «κυνήγι» της καλύτερης προσφοράς

Oλα και όλοι είναι έτοιμοι για το σημερινό κυνήγι προσφορών της Black Friday.

Ο θεσμός της «Μαύρης Παρασκευής» ήρθε και στην Ελλάδα το 2016 και απ’ ότι φαίνεται θα μείνει. Η Black Friday είναι η μέρα που ακολουθεί την Ημέρα των Ευχαριστιών στις Ηνωμένες Πολιτείες, δηλαδή η τέταρτη Παρασκευή του Νοεμβρίου, ημέρα η οποία έχει θεωρηθεί ως η αρχή της περιόδου των Χριστουγεννιάτικων αγορών για τις ΗΠΑ από το 1952.

Οι Eλληνες καταναλωτές από το 2016, που η «Μαύρη Παρασκευή» ήρθε στην Ελλάδα, την αγκάλιασαν και τα καταστήματα ανταποκρίθηκαν συμμετέχοντας με προσφορές στα προϊόντα τους.

Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η PayPal, οι καταναλωτές ενδέχεται την Black Friday να δαπανήσουν έως και 360% παραπάνω χρήματα σε σύγκριση με οποιαδήποτε άλλη ημέρα του χρόνου. Οι Ελληνες καταναλωτές αναμένεται ότι θα αγοράσουν τις ημέρες αυτές 3 έως 3,4 είδη ανά άτομο με εκτιμώμενη συνολική αξία 180 ευρώ. Οι άνδρες σκοπεύουν να δαπανήσουν περισσότερα, 202 ευρώ κατά μέσον όρο, και οι γυναίκες 157 ευρώ κατά μέσον όρο.

Bάσει έρευνας που πραγματοποίησε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών για λογαριασμό του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Λιανικών Πωλήσεων Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), το 63% των καταναλωτών δηλώνει ότι κυνηγάει τις προσφορές, ενώ το το 58% του κοινού περιμένει τις προσφορές και τις εκπτώσεις για να πραγματοποιήσει αγορές. Μάλιστα, το 64% των καταναλωτών επιθυμεί οι περίοδοι των εκπτώσεων να διαρκούν περισσότερο μέσα στο έτος. Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο κατάργησης των ενδιάμεσων εκπτώσεων (πραγματοποιούνται το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαΐου και το πρώτο δεκαπενθήμερο του Νοεμβρίου) και απελευθέρωσης των προσφορών υπό την έννοια του να επιτρέπεται η διενέργειά τους καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου και μάλιστα ακόμη και στο 100% των προϊόντων που διαθέτει ένα κατάστημα. Για την ώρα, πάντως, το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων προχωρεί σε συστάσεις προς τους καταναλωτές τόσο ενόψει των αγορών στις οποίες ενδεχομένως θα προβούν στο πλαίσιο της Black Friday όσο και ενόψει της Cyber Monday (ημέρα προσφορών στο Διαδίκτυο) που ακολουθεί και είναι στις 2 Δεκεμβρίου.

Διαφήμιση

Τι να προσέξουν οι καταναλωτές

Βέβαια, σε πολλές περιπτώσεις οι προσφορές αυτές κρύβουν «παγίδες» οπότε οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί και καλό είναι πριν ξεχυθούν σήμερα στα εμπορικά καταστήματα για τις αγορές τους να έχουν κάνει μία έρευνα πριν.

Μάλιστα η Ενωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος με ανακοίνωση που εξέδωσε συστήνει στους καταναλωτές να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικοί και να μη δελεάζονται από φαινομενικά εντυπωσιακές προσφορές οι οποίες σε αρκετές περιπτώσεις μπορεί να είναι παραπλανητικές.

Η Eνωση, προτείνει την τήρηση πέντε κανόνων που διασφαλίζουν ότι οι καταναλωτές δεν θα πέσουν θύματα «προσφορών»:

* Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.

* Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.

* Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.

* Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.

* Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.

Καλό θα ήταν να γνωρίζουν όλοι ότι η καταναλωτική φρενίτιδα που με τεχνικές marketing δημιουργούν μεγάλοι παράγοντες του εμπορίου (Βlack Friday, άνοιγμα καταστημάτων τις Κυριακές, λευκές νύκτες κλπ) έχει ως αποτέλεσμα την υποσυνείδητη άσκηση ψυχολογικής πίεσης στον καταναλωτή, ο οποίος αισθάνεται ότι «πρέπει» να εκμεταλλευτεί τις προσφορές, σπεύδοντας στα μαγαζιά.

Ετικέτες

Σχετικά Άρθρα

Leave a Reply

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

  Subscribe  
Notify of
Back to top button
Close
Close