Παρακολουθήστε τις ανακοινώσεις του υπουργού Επικρατείας, αρμόδιου και για θέματα Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργου Γεραπετρίτη για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων, στον απόηχο του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη.
- Διαφημιση -
Ακολουθούν σημεία της τοποθέτησης του κ. Γεραπετρίτη:
Πρωτοφανής εθνική τραγωδία που μας σημάδεψε όλους.
Η οδύνη αυτή θα πρέπει να βρει μία κάθαρση.
Δεν βρίσκομαι εδώ για κομματική αντιπαράθεση και συμψηφισμούς.
Η ευθύνη που αναλογεί στην παρούσα κυβέρνηση έχει αναληφθεί.
Συγγνώμη εκ μέρους της κυβέρνησης για το ότι δεν μπορέσαμε να αποτρέψουμε αυτό το απίστευτο δυστύχημα.
Είμαι εδώ αφενός να διασφαλίσω ότι θα προχωρήσουν οι έρευνες, αφετέρου για να μπορέσω να διαμορφώσω πλαίσιο δράσεων για επανεκκίνηση σιδηροδρόμων με όρους ασφαλείας.
Δεν έχω αρμοδιότητα να εμπλακώ με την κατ’ ουσία απόδοση ευθυνών.
Είμαι στη διάθεση της Βουλής, θα προκαλέσω συζήτηση στην αρμόδια επιτροπή, για να βρούμε κοινό τόπο που θα αποδίδει ευθύνες και ταυτόχρονα θα αξιολογεί ζητήματα ασφάλειας μεταφορών.
Τις επόμενες ημέρες θα υπάρξει αντικατάσταση της διοίκησης των ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ. Θα προχωρήσουμε με τις νέες διοικήσεις στην ταχεία κατά το δυνατόν επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου.
Τρία επίπεδα ασφάλειας δεν τηρήθηκαν στα Τέμπη.
Το τοπικό κέντρο τηλεδιοικησης στη Λάρισα λειτουργούσε απόλυτα και αδιαλείπτως, δεν υπήρξε διακοπή της λειτουργίας στο τοπικό κέντρο. Το βράδυ έπρεπε να υπήρξε η αυτόματη χάραξη στον πίνακα πορείας, κάτι που δεν έγινε όμως.
Ένα δεύτερο επίπεδο ήταν η χειροκίνητη αλλαγή του κλειδιού, η οποία δεν συντελέστηκε.
Ένα τρίτο επίπεδο, έπρεπε να υπάρξει παρακολούθηση στον ηλεκτρονικό πίνακα ελέγχου, μετά την αποχώρηση του τρένου από τη Λάρισα, και για μια απόσταση 5 χλμ. αφού έφυγε Αν είχε γίνει η παρακολούθηση πάνω στον πίνακα μετά την αναχώρηση, θα είχε αποφευχθεί το μοιραίο.
Το τρένο μπήκε σε λανθασμένη γραμμή χωρίς να υπάρξει αντίδραση και από την πλευρά της αμαξοστοιχίας.
Δεν τα λέω αυτά για να τονίσω το ανθρώπινο λάθος. Υπήρξαν πλημμέλειες στην ανθρώπινη διαχείριση, αλλά αν είχαμε ένα πλήρες, καθολικό σύστημα τηλεδιοίκησης στη χώρα, θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία.
Για το προσωπικό, είναι προφανές ότι απαιτείται πάντα περισσότερο και πιο εξειδικευμένο προσωπικό. Έγινε μια προσπάθεια τα τελευταία χρόνια για την ενίσχυση του ΟΣΕ. Την τελευταία 15ετία, υπήρξε σημαντική μείωση λόγω των μνημονίων και ενός μαζικού κύματος συνταξιοδοτήσεων. Πολύ μικρή αναπλήρωση προσωπικού.
Έγινε μια προσπάθεια με την παρούσα κυβέρνηση 1) με κινητικότητα, 2) προσλήψεις με δελτία παροχής υπηρεσίων, περίπου 200 άτομα (69 κλειδούχοι, 73 σταθμάρχες), 3) δρομολόγηση μόνιμων προσλήψεων, 117 ατομα με διαγωνισμό το 2021 (36 σταθμάρχες) και 100 άτομα το 2022.
Ο σιδηρόδρομος υφίστατο μία διαχρονική απαξίωση που είχε να κάνει και με τη συντήρηση, αλλά και την απαιτούμενη αναβάθμιση των ηλεκτρονικών υποδομών. Λειτουργούσε για 50 χρόνια με έμφαση στη χειροκίνητη λειτουργία της ασφάλειας.
Για πρώτη φορά το 2014 υπεγράφη σύμβαση για καθολική αναβάθμιση ηλεκτρονικών υποδομών (σηματοδότηση σε όλο το φάσμα του δικτύου και καθολική λειτουργία τηλεδιοίκησης).
Η σύμβαση αναπτύχθηκε μερικώς έως το 2017 (περίπου στο 32%). Στο παραδοτέο υπήρχαν σφάλματα. Ενα ποσοστό 18% ήταν γνήσια λειτουργικό.
Το 2017 σταματά η εφαρμογή της σύμβασης γιατί προέκυψαν σοβαρά σφάλματα.
Από 2017 έως 2019 δεν έχουμε καμία παράδοση.
Από Ιούνιο 2019 γίνεται μια προσπάθεια ανάταξης της σύμβασης.
Σήμερα έχει παραδοθεί το 70% της σύμβασης και η εκτίμησή μας είναι πως εντός του έτους θα έχουμε την παράδοση και του υπόλοιπου ποσοστού.
Δύο ζητήματα: Πρώτον η υλοποίηση της σύμβασης τεχνολογικής αναβάθμισης. Θα γίνουν όλες οι ενέργειες για να προχωρήσει με ταχύτατους ρυθμούς. Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τη μητρική εταιρεία Alstom Γαλλίας και έδωσε σαφή εντολή για επίσπευση όλων των διαδικασιών. Υπήρξε πλήρης κατανόηση εκ μέρους της γαλλικής εταιρείας.
Δεύτερο ζήτημα: Η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου. Είναι σημαντικό να ξεκινήσει εκ νέου. Η επανεκκίνηση θα γίνει μόνο υπό όρους απόλυτης ασφάλειας. Θα αναβαθμίσουμε σημαντικά το σύστημα ασφάλειας μέχρι να έχουμε πλήρη τεχνολογική αναβάθμιση.
Δύο σταθμάρχες σε κάθε σταθμό υποχρεωτικά. Αυτό μπορεί να γίνει μόνο με μείωση μεταφορικού έργου.
Μεγαλύτερος συντονισμός έστω στο πλαίσιο των τεχνολογικών δυνατοτήτων που είχαμε σήμερα.
Εκπρόσωποι της Hellenic Train συμφώνησαν στο βασικό πλαίσιο για επανεκκίνηση.
Θα υπάρξει αναβάθμιση προσωπικού – και προσλήψεις και εκπαίδευση. Θα αξιολογηθεί εκ νέου το πλαίσιο εκπαίδευσης προσωπικού.
Θα κατατεθεί νομοσχέδιο για αυστηρότερο πλαίσιο ως προς τις κλοπές και καταστροφές στο δίκτυο.
Σήμερα στην Ελλάδα τεχνικό κλιμάκιο του ευρωπαϊκού γραφείου για σιδηροδρόμους. Συναντήσεις για να δρομολογήσουμε το νέο πλαίσιο.
Επικοινωνία πρωθυπουργού με Σολτς. Θα υπάρξει συνεργασία με αποστολή κλιμακίου από τη Γερμανία για την περαιτέρω διερεύνηση και κατάθεση προτάσεων ασφαλείας.
Θα δρομολογηθεί η σύσταση του εθνικού οργανισμού διερεύνησης αεροπορικών και σιδηροδρομικών δυστυχημάτων.
Κατανοώ τον συλλογικό πόνο που έχει προκαλέσει στην κοινωνία το συγκεκριμένο δυστύχημα. Κατανοώ τον θυμό και τις αντιδράσεις, είναι εύλογες.
Ακολουθήστε το «ΘΡΙΑΣΙΟ» στο Google News, Facebook & Twitter