Ναυπηγεία Ελευσίνας: Στροφή εκτός στρατιωτικού τομέα και γενναίο κούρεμα χρέους

Συντακτης: Newsroom ΧΡΟΝΟΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ: 5΄
Ναυπηγεία Ελευσίνας

Οριστικός είναι, πλέον, ο αποκλεισμός των Ναυπηγείων Ελευσίνας, όπως και συνολικότερα της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας από το μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα του Πολεμικού Ναυτικού.

Όμως, παρότι η κυβέρνηση ως τώρα συνέδεε ευθέως την επιβίωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας με τη συμμετοχή τους στην κατασκευή των νέων φρεγατών, η Onex δεν αλλάζει το σχεδιασμό της για την υποβολή σχεδίου εξυγίανσης στο δικαστήριο, διατηρώντας την αμερικανική υποστήριξη, μέσω της δημόσιας αναπτυξιακής τράπεζας DFC.

Οι χθεσινές ανακοινώσεις του πρωθυπουργού από το Παρίσι έδωσαν οριστικό τέλος σε όποιες προσδοκίες υπήρχαν ότι το πρόγραμμα ανανέωσης του στόλου του Πολεμικού Ναυτικού θα μπορούσε να αξιοποιηθεί για την αναγέννηση της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας, μέσω μιας συμφωνίας συμπαραγωγής των νέων φρεγατών και εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων.

Όπως φαίνεται, κορυφαία προτεραιότητα της κυβέρνησης ήταν η εξασφάλιση μιας ευρύτερης συμφωνίας αμυντικής συνεργασίας με τη Γαλλία, προς χάριν της οποίας θυσιάστηκε η στήριξη της ναυπηγικής βιομηχανίας, καθώς η «αγορά του αιώνα» για το Πολεμικό Ναυτικό προβλέπει ότι «τα πλοία αυτά θα χτιστούν σε γαλλικά ναυπηγεία», όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός.

Χωρίς τις φρεγάτες σε εκκαθάριση
Η απώλεια μιας μεγάλης σύμβασης, όπως θα ήταν η συμπαραγωγή φρεγατών (την πιο ολοκληρωμένη σχετική πρόταση είχε καταθέσει η αμερικανική Lockheed) γέννησε πολλά ερωτήματα για την τύχη των Ναυπηγείων Ελευσίνας και των σχεδίων διάσωσής τους από την Onex, καθώς μέχρι πρόσφατα ο αρμόδιος υπουργός Ανάπτυξης, Α. Γεωργιάδης, υποστήριζε ότι χωρίς τις φρεγάτες τα ναυπηγεία θα οδηγούνταν σε εκκαθάριση.

«Αν δεν εμπλακούν στις φρεγάτες τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, θα αναγκασθούμε να τα οδηγήσουμε σε εκκαθάριση», δήλωνε τον Ιούνιο ο κ. Γεωργιάδης (στο powergame.gr). «Δεν υπάρχει κανένας ιδιώτης επενδυτής που θα έρθει να τοποθετήσει τα κεφάλαια που απαιτούνται για τη διάσωση και να επωμισθεί χρέη ύψους άνω των 400 εκατ. ευρώ, χωρίς να λάβει μια σοβαρή παραγγελία από το ελληνικό κράτος», τόνιζε. «Τα χρέη τελικά είναι διπλάσια απ’ ότι αρχικά υπολογίζαμε και είναι προφανές ότι αυτό δυσχεραίνει την εξεύρεση στρατηγικού επενδυτή. Θέλουμε οι εργαζόμενοι να πληρωθούν τα χρήματα που τους οφείλει η εταιρεία και επιδιώκουμε να δημιουργήσουμε μια ισχυρή ναυπηγική βιομηχανία στην Ελλάδα. Οι φρεγάτες είναι μια μεγάλη ευκαιρία για γίνει αυτό».

Το νέο σχέδιο διάσωσης
Παρ’ όλα αυτά, η διαδικασία διάσωσης των ναυπηγείων δεν σταματά. Σύμφωνα με πληροφορίες, η προσπάθεια διάσωσης εξακολουθεί να έχει τη σθεναρή υποστήριξη της Ουάσιγκτον, καθώς η Ελλάδα θεωρείται χώρα στρατηγικής σημασίας στα θέματα της ενέργειας και στην πολιτική των Αμερικανών για δημιουργία αντίβαρου στη ρωσική κυριαρχία στο φυσικό αέριο (με αμερικανικό LNG), ενώ αποτελεί προτεραιότητα η ανάσχεση των φιλοδοξιών της κινεζικής Cosco για τη δημιουργία μιας ισχυρής ναυπηγοεπισκευαστικής μονάδας.

Σε αυτό το πλαίσιο, η DFC εξακολουθεί να υποστηρίζει χρηματοδοτικά το σχέδιο εξυγίανσης των ναυπηγείων, χωρίς να αποκλείεται και η συνδρομή ενός ακόμη επενδυτή πέραν της Onex. Το σχέδιο εξυγίανσης πατάει σε δύο πυλώνες:

Όσον αφορά τις εργασίες που θα αναλάβει το Ναυπηγείο Ελευσίνας, ο σχεδιασμός επανέρχεται στην αρχική πρόταση της Onex, για την οποία είχε μιλήσει ένθερμα και ο Αμερικανός πρεσβευτής, Τζέφρι Πάιτ. Δηλαδή, να εξελιχθεί το ναυπηγείο σε βασικό «παίκτη» στην επισκευή των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου αερίου, που θα κατευθύνονται στο τερματικό αεριοποίησης της Αλεξανδρούπολης. Παράλληλα θα εξυπηρετεί τις επισκευές σε μονάδες αεριοποίησης LNG, καθώς και εμπορικά πλοία ελληνικών και αμερικανικών συμφερόντων που κινούνται στην Ανατολική Μεσόγειο. Επιπλέον, θα γίνει το ναυπηγείο πρώτης επιλογής για επισκευές σε μονάδες του 6ου Στόλου. Όσον αφορά τις δραστηριότητες εκτός στρατιωτικού τομέα, επικρατεί αισιοδοξία για τον όγκο των εργασιών που θα αναλάβει το ναυπηγείο, καθώς τα Ναυπηγεία του Νεωρίου, που ήδη διαχειρίζεται η Onex, έχουν τεράστιο και αυξανόμενο φόρτο εργασίας και ένα μέρος αυτών των εργασιών θα κατευθυνθεί προς την Ελευσίνα.
Σχετικά με την οικονομική εξυγίανση του ναυπηγείου, την οποία οι Αμερικανοί έχουν ξεκαθαρίσει εξ αρχής ότι θεωρούν απολύτως αναγκαία για να προσφέρει χρηματοδοτήσεις η DFC, το σχέδιο της Onex, επί του οποίου φαίνεται ότι υπάρχει συμφωνία όλων των πιστωτών, προβλέπει ότι θα υπάρξει γενναίο «κούρεμα» υποχρεώσεων, οι οποίες ξεπερνούν τα 400 εκατ. ευρώ. Οι μόνες υποχρεώσεις που δεν θα κουρευτούν είναι οι οφειλές προς τους εργαζόμενους.
Το ποσοστό της διαγραφής χρέους θα ξεπεράσει το 50%, επιτρέποντας στην εταιρεία να συνεχίσει την πορεία της με «ελεγχόμενη» δανειακή επιβάρυνση, που θα μπορεί να εξυπηρετηθεί με βάση τα μελλοντικά έσοδα.

Μοιραστείτε το άρθρο