ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Oι επιπτώσεις του πολέμου στην αγορά ακινήτων

Oι επιπτώσεις στην αγορά ακινήτων λόγω του πολέμου, προς το παρόν  απορροφώνται σε μεγάλο βαθμό από επενδυτές, ιδιοκτήτες και κατασκευαστές, αναφέρεται στην έκθεσή του ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος. Παρόλα αυτά ο Γιάννης Στουρνάρας επισημαίνει πως ενδέχεται σταδιακά  οι όποιες επιπτώσεις να αποτυπώνονται στα νέα έργα και στις τιμές των ακινήτων εάν η διάρκεια του πολέμου συνεχιστεί.

Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές το 2021

Σύμφωνα με τους δείκτες τιμών διαμερισμάτων που δημοσιεύει η Τράπεζα της Ελλάδος, στην αγορά κατοικιών καταγράφηκε σταδιακή επιτάχυνση των ετήσιων ρυθμών αύξησης σε σχέση με τους αντίστοιχους ρυθμούς του προηγούμενου έτους. Το 2021, για τέταρτη συνεχή χρονιά, οι τιμές των διαμερισμάτων (σε ονομαστικούς όρους) κατέγραψαν αύξηση κατά 7,1% (4,5% το 2020).

Οι τιμές των νέων διαμερισμάτων το 2021 αυξήθηκαν με ετήσιο ρυθμό 7,4%, ελαφρά ενισχυμένο έναντι των παλαιών διαμερισμάτων (6,9%). Με διάκριση κατά γεωγραφική περιοχή, οι υψηλότεροι ετήσιοι ρυθμοί αύξησης στις τιμές διαμερισμάτων καταγράφηκαν στην Αθήνα (9,1%) και στη Θεσσαλονίκη (6,9%), ενώ αρκετά ηπιότεροι ήταν οι ρυθμοί αύξησης στις άλλες μεγάλες πόλεις και στις λοιπές ημιαστικές και αγροτικές περιοχές της χώρας (5,4% και 4,6% αντίστοιχα).

Το πρώτο εξάμηνο του 2021 οι τιμές γραφείων υψηλών προδιαγραφών αυξήθηκαν κατά 1,4% σε σχέση με το αμέσως προηγούμενο εξάμηνο, ενώ οι τιμές των καταστημάτων υψηλών προδιαγραφών αυξήθηκαν κατά 1,1%.

Στην Αθήνα ο αντίστοιχος ρυθμός αύξησης των τιμών γραφείων ήταν αρκετά υψηλότερος (3,2%), αποτυπώνοντας το σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον της συγκεκριμένης αγοράς, σε αντίθεση με τη Θεσσαλονίκη (0,9%) και κυρίως την υπόλοιπη Ελλάδα (-0,6%), όπου η επενδυτική ζήτηση για γραφεία ήταν περιορισμένη.

Στον αντίποδα, για τα καταστήματα υψηλών προδιαγραφών, οι μεγαλύτεροι ρυθμοί αύξησης καταγράφηκαν στο δείκτη τιμών της υπόλοιπης Ελλάδος (2,1%), εξαιτίας κυρίως της καταγραφής νέων πράξεων αγοραπωλησιών σε τουριστικούς προορισμούς οι οποίοι ανήκουν στην υψηλότερη κλίμακα εμπορικών αξιών.  Στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη οι αντίστοιχοι ρυθμοί αύξησης ήταν ήπιοι (0,7% και 0,3% αντίστοιχα).

Τέλος, τα μισθώματα των γραφείων και των καταστημάτων κατέγραψαν αύξηση 2,7% και 0,9%, σε σχέση με το τέλος του δεύτερου εξαμήνου του 2020.

Ο σχεδιασμός για την στέγαση

Η κυβέρνηση τώρα από τη πλευρά της όσο αναφορά τα επαγγελματικά ακίνητα και τις τιμές των ενοικίων αναμένεται να φέρει διάταξη που θα θέτει 3% πλαφόν στις αυξήσεις των ενοικίων. Παρόλα αυτά, το πλαφόν δεν θα είναι η μόνη παρέμβαση στην αγορά ακινήτων από την κυβέρνηση.

Το βάρος έχει δοθεί στο χτίσιμο μιας στεγαστικής πολιτικής η οποία έχει αρχίσει και ξεδιπλώνεται. Ο πρωθυπουργός είχε προαναγγείλει πριν από λίγες ημέρες πως «δουλεύεται» ένα σχέδιο μέσω του οποίου οι νέοι θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στη στέγη. Παράλληλα μια συζήτηση για τις πολιτικές της στέγης αλλά και τους κινδύνους που ελλοχεύουν λόγω των αυξημένων τιμών των ακινήτων σε όλη την Ευρώπη άνοιξε στο τελευταίο Eurogroup.

Από την Κομισιόν παρουσιάστηκε και προτείνεται μια σειρά πολιτικών που θα μπορούσαν υιοθετηθούν για τη μείωση του κόστους στέγασης. Για παράδειγμα, μέσω  πολιτικών επιδοτήσεων σε συγκεκριμένες ομάδες οι οποίες  θα πρέπει να συνοδεύονται από μέτρα  και από την πλευρά της προσφοράς. Επιπλέον, τα κράτη μέλη θα μπορούσαν να εξετάσουν εάν οι φόροι στέγασης θα μπορούσαν να μειωθούν ενώ η Κομισιόν αναφέρεται και σε κίνητρα που θα μπορούσαν να δοθούν από τα κράτη μέλη για νέες αναπτύξεις ακίνητης περιουσίας.

Σε αυτή τη κατεύθυνση των κινήτρων αλλά και των προγραμμάτων που θα στοχεύουν κυρίως σε νέους κινείται και η ελληνική κυβέρνηση μέσω του ΟΑΕΔ και του νομοσχεδίου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων «Δουλειές Ξανά» που   κατατέθηκε στη Βουλή.

Για την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών των νέων, το νομοσχέδιο εισάγει ρυθμίσεις που διευκολύνουν τόσο την απόκτηση/ανέγερση ακινήτων που θα διατεθούν για τη στέγαση εργαζόμενων, ανέργων και των οικογενειών τους, όσο και την αξιοποίηση της περιουσίας της ΔΥΠΑ για την αύξηση των εσόδων της. Επίσης στο πλαίσιο αυτό επεκτείνονται οι αρμοδιότητες της ΔΥΠΑ, έτσι ώστε πέρα από την κάλυψη των στεγαστικών αναγκών του εργατικού δυναμικού, να μπορεί η ΔΥΠΑ να ασχοληθεί και με τις στεγαστικές ανάγκες των νέων, μέσω της χορήγησης παροχών και της υλοποίησης σχετικών προγραμμάτων.

Με τις νέες ρυθμίσεις επιτρέπεται στη ΔΥΠΑ να αποκτά αδόμητα και δομημένα ακίνητα για την εκπλήρωση των σκοπών, που σχετίζονται με τη στεγαστική συνδρομή, τους οποίους έχει αποκτήσει ως διάδοχος του Οργανισμού Εργατικής Κατοικίας. Προβλέπεται επίσης ότι η Υπηρεσία μπορεί να συμπράττει με δημόσιους ή ιδιωτικούς φορείς για την ανέγερση ακινήτων, με σκοπό την προώθηση των κυβερνητικών πολιτικών σχετικά με τη στεγαστική προστασία του εργατικού δυναμικού και των νέων.

Έτσι μέσω της ΔΥΠΑ θα μπορούν να κατασκευάζονται νέες ή να ανακαινίζονται κατοικίες και να διατίθενται με συγκεκριμένα κριτήρια και χαμηλό κόστος για τους νέους.

Για τα ακίνητα ιδιοκτησίας της ΔΥΠΑ, που δεν προορίζονται για την κάλυψη στεγαστικών αναγκών των εργαζόμενων, εισάγονται ρυθμίσεις που θα επιτρέψουν την καλύτερη εκμετάλλευση και την αύξηση των εσόδων της. Στο πλαίσιο αυτό επιτρέπεται η σύναψη μακροχρονίων μισθώσεων, η σύμπραξη με ιδιώτες οι οποίοι μπορεί να αναλάβουν την οικοδόμηση αδόμητων ακινήτων, ο εγγυήσεις που θα πρέπει να παρέχουν για να συμμετάσχουν στους σχετικούς διαγωνισμούς, κ.ά.

Σχετικά Άρθρα

Εγγραφή
Notify of

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

0 Σχόλια
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button
ΘΡΙΑΣΙΟ