Ο Λιμένας Ελευσίνας θεωρείται κόμβος αναφοράς , λόγω της στρατηγικής γεωγραφικής του θέσης. Με ρόλο αναμφίβολα σημαντικό ως ένας ακόμη δυναμικός κρίκος στην εφοδιαστική αλυσίδα της Δυτικής Αττικής για την εξυπηρέτηση της αγοράς.
Ουσιαστικά αποτελεί τη μοναδική διέξοδο για την επέκταση του λιμένα Πειραιά όπου δεν εξυπηρετούνται χύδην φορτία και βρίσκεται σε περιοχή όπου δραστηριοποιούνται οι περισσότερες βιομηχανίες της Αττικής. Γειτνιάζει με βασικούς οδικούς άξονες και το σιδηροδρομικό δίκτυο και αποτελεί το φυσικό επίνειο του Θριάσιου, όπου σχεδιάζεται να κατασκευαστεί το μεγαλύτερο εμπορευματικό κέντρο μεταφορών και logistics της Ελλάδας.
Η σύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο
Η σύνδεση του Λιμένα Ελευσίνας με το σιδηροδρομικό δίκτυο, όπως πρόσφατα έγινε γνωστό από τον ΟΣΕ, θα συμβάλλει σημαντικά στην τόνωση της τοπικής οικονομίας.
Ειδικότερα, ο ΟΣΕ μελετά τη σύνδεση του Λιμένα Ελευσίνας με το τρένο μέσω του έργου του Δυτικού Προαστιακού και την δημιουργία του εμβληματικού διαμετακομιστικού κέντρου του Θριασίου (Θριάσιο ΙΙ), με στόχο την ευρύτερη ανάπτυξη των συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών.
Σύμφωνα με όσα ανακοίνωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ, κ. Σπύρος Πατέρας, στο 4ο Συνέδριο Υποδομών & Μεταφορών-ITC 2021, στο έργο για την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας, συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ, προβλέπεται ένα πλάνο σύνδεσης όλων των, περί του σιδηροδρόμου, εφοδιαστικών δραστηριοτήτων, που συνδυαστικά μπορούν να λειτουργήσουν ως “μοχλός εκτίναξης” του μεταφορικού εμπορικού έργου.
Δράσεις για την Ενίσχυση της επιχειρηματικότητας
Ζωτικής σημασίας είναι η συνεργασία του Λιμένος Ελευσίνας με το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (Ε.Β.Ε.Π.) κατόπιν σχετικής πρωτοβουλίας του Διευθύνοντος Συμβούλου του Ο.Λ.Ε. ΑΕ κ. Απόστολου Καμαρινάκη, στο πλαίσιο μίας “μάρκετινγκ’ προσέγγισης του Οργανισμού στον επιχειρηματικό κόσμο για τα πολλαπλά πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες εξυπηρέτησης της εμπορευματικής κίνησης από τις λιμενικές υπηρεσίες στην Ελευσίνα.
Συγκεκριμένα, ενισχύεται η συνεργασία του Λιμένος Ελευσίνας με το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (Ε.Β.Ε.Π.) κατόπιν σχετικής πρωτοβουλίας του Διευθύνοντος Συμβούλου του Ο.Λ.Ε. ΑΕ κ. Απόστολου Καμαρινάκη, στο πλαίσιο μίας “μάρκετινγκ’ προσέγγισης του Οργανισμού στον επιχειρηματικό κόσμο για τα πολλαπλά πλεονεκτήματα και τις δυνατότητες εξυπηρέτησης της εμπορευματικής κίνησης από τις λιμενικές υπηρεσίες στην Ελευσίνα.
Ειδικότερα, με επιστολή του προς το ΕΒΕΠ ο κ. Καμαρινάκης απεύθυνε πρόταση συνεργασίας μεταξύ Ο.Λ.Ε. ΑΕ – Ε.Β.Ε.Π. σε θέματα ανάπτυξης που δρομολογεί ο Οργανισμός με εξωστρεφείς και καινοτόμους σχεδιασμούς για την ναυτική “αναγέννηση” του Λιμένα Ελευσίνας. Στο κείμενο της επιστολής αναφέρεται ο σημαντικός ρόλος του Λιμένα Ελευσίνας στη διακίνηση των χύδην φορτίων καθώς και οι σχεδιασμοί του Ο.Λ.Ε. ΑΕ που μεταξύ άλλων αφορούν:
-
Τη μετατροπή του λιμένα Ελευσίνας σε “πράσινο λιμένα- ECO port”, στο πλαίσιο της νέας εποχής εξωστρέφειας που διακρίνει τον φορέα διαχείρισης του, ενάντια στο ρεύμα που θέλει εδώ και δεκαετίες την περιοχή της Ελευσίνας “νεκροταφείο πλοίων”.
-
Τη δημιουργία Εμπορευματικού Κέντρου, αξιοποιώντας τη γειτνίαση του Λιμένα με το εθνικό οδικό δίκτυο, το τρένο και το αεροδρόμιο της περιοχής.
-
Την ανάγκη δημιουργίας “πράσινου” διαλυτηρίου πλοίων με προδιαγραφές λειτουργίας κατά τα πρότυπα και τη σχετική νομοθεσία της ΕΕ, στο πλαίσιο της ανάπτυξης της κυκλικής οικονομίας στην Ελλάδα.
-
Τη χάραξη της “Θαλάσσιας Ιεράς Οδού” που θα συνδέει τον Πειραιά και τους όμορους Δήμους με την Ελευσίνα, στο πλαίσιο της ELEVSIS 2023-Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης.
Το λιμάνι της Ελευσίνας στηρίζει την επένδυση στο Ελληνικό
Παράλληλα, σε πλήρη ετοιμότητα βρίσκονται όλες οι υπηρεσίες του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας ΑΕ για την προετοιμασία άμεσης εξυπηρέτησης της αυξημένης διακίνησης χύδην φορτίων που αναμένεται στο Λιμένα της Ελευσίνας, λόγω της έναρξης των εργασιών του εμβληματικού έργου στο Ελληνικό.
Απομάκρυνση ναυαγίων
Μετά τις τιτάνιες προσπάθειες του ΟΛΕ να πάψει η Ελευσίνα να θεωρείται τόπος ρύπανσης και “νεκροταφείο πλοίων”, έχουν ήδη απομακρυνθεί οριστικά από την Ελευσίνα 9 επικίνδυνα και επιβλαβή πλοία και ναυάγια. Από το 2009 είχε να απομακρυνθεί ναυάγιο από την περιοχή.
Η Διοίκηση του Ο.Λ.Ε. ΑΕ συνεχίζει ασταμάτητα την προσπάθεια για την απομάκρυνση όλων των επικίνδυνων-επιβλαβών πλοίων και ναυαγίων, προκηρύσσοντας συνεχείς διαγωνισμούς εκποίησης τους.
Δράσεις Προστασίας Περιβάλλοντος
Στον Λιμένα Ελευσίνας ελλιμενίζεται πλέον το ειδικό αντιρρυπαντικό σκάφος περισυλλογής πετρελαιοειδών τύπου «ΑΚΤΑΙΑ», το οποίο θα βρίσκεται σε πλήρη ετοιμότητα ώστε να παρέχει ταχύτατα τις υπηρεσίες του για την άμεση αντιμετώπιση κάθε πιθανού περιστατικού θαλάσσιας ρύπανσης στον κόλπο της Ελευσίνας.
Η συνεργασία των δύο φορέων αναβαθμίζει τον Λιμένα Ελευσίνας, που καθίσταται πλέον σημαντικός ενεργειακός κόμβος στην ανάπτυξη της αλυσίδας εφοδιασμού με φορτηγά LNG (LNG Truck Loading)- όπου μέσω φορτηγών δύναται να μεταφερθεί LNG σε μη-διασυνδεδεμένες εγκαταστάσεις ανά την επικράτεια- μέσω της χρήσης των λιμενικών του εγκαταστάσεων για την εξυπηρέτηση της μεταφοράς LNG από και προς τη νήσο Ρεβυθούσα, όπου βρίσκεται και ο Τερματικός Σταθμός LNG του ΔΕΣΦΑ.
Στο Μνημόνιο Συνεργασίας περιλαμβάνονται:
-
Οι θέσεις χρήσης τριών λιμενικών εγκαταστάσεων (Κρόνος Ελευσίνας, Πέραμα Μεγαρίδος και Αλμύρα Μεγάρων) για τη θαλάσσια μεταφορά βυτιοφόρων φορτηγών LNG με πορθμεία από και προς την κοντινή νήσο Ρεβυθούσα, μετά την ολοκλήρωση όλων των απαραίτητων κυκλοφοριακών και περιβαλλοντικών μελετών, καθώς και μελετών ασφαλείας, που θα γίνουν με μέριμνα και χρηματοδότηση του ΔΕΣΦΑ.
-
Ο σταθμός φόρτωσης θα δώσει τη δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου σε καταναλωτές περιοχών, όπου δεν έχει αναπτυχθεί το Ελληνικό Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ) και θα διευκολύνει τη χρήση του ως καυσίμου στη ναυτιλία (πλοία με καύσιμο LNG).
-
Τέλος, ο ΔΕΣΦΑ αναλαμβάνει με δικούς του πόρους την επέκταση του κτιρίου του Ο.Λ.Ε. ΑΕ στην είσοδο του κεντρικού Λιμένα Ελευσίνας, ώστε να καλυφθούν οι αυξημένες πλέον ανάγκες του Οργανισμού για τη στέγαση όλων των υπηρεσιών του, ενώ άμεσα θα πραγματοποιήσει εκδηλώσεις για την ενημέρωση των κατοίκων της περιοχής σχετικά με τη διακίνηση και τα οφέλη του φυσικού αερίου, η χρήση του οποίου αποσκοπεί στη σταδιακή μείωση των εκπομπών ατμοσφαιρικών ρύπων.
Ο σταθμός φόρτωσης βυτιοφόρων LNG (LNG Truck Loading Station) εξασφαλίζει την ασφάλεια εφοδιασμού και προσφέρει μία οικονομική και ευέλικτη λύση για βιομηχανίες, βιοτεχνίες, αγροτικές εγκαταστάσεις και οικιακούς καταναλωτές σε περιοχές απομακρυσμένες από το δίκτυο φυσικού αερίου, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων και δίνει, επιπλέον, τη δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου και ως καύσιμο στη ναυτιλία.
Εργα αναβάθμισης της εικόνας σε Ελευσίνα – Ν. Περάμο- Πάχη Μεγάρων
Νέα εκσυγχρονισμένη εικόνα απέκτησε το παραλιακό μέτωπο στη Νέα Πέραμο και την Πάχη Μεγάρων μετά τις τεχνικές εργασίες αλλαγής στον ηλεκτροφωτισμό, που πραγματοποίησε ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε.) ΑΕ στη Χερσαία Ζώνη των Λιμένων (ΧΖΛ) της περιοχής, αρμοδιότητάς του.
Ειδικότερα, ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ αντικατέστησε, με ιδίαν δαπάνη, όλους τους παλαιού τύπου λαμπτήρες στους στύλους ηλεκτροδότησης με σύγχρονα φωτιστικά σώματα εξοικονόμησης ενέργειας τύπου LED, συμπεριλαμβανομένων και των βραχιόνων αντιστήριξης τους, όπως επίσης και των μεταλλικών ιστών λόγω εκτεταμένης φθοράς, με στόχο την ασφαλέστερη διέλευση πεζών και οχημάτων, την ενεργειακή αναβάθμιση της περιοχής και την εξοικονόμηση ενέργεια
Νέα εξωραϊσμένη όψη αποκτά και το παραλιακό μέτωπο της Ελευσίνας, μετά την αλλαγή στον ηλεκτροφωτισμό που πραγματοποίησε ο Οργανισμός Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε.) ΑΕ στη Χερσαία Ζώνη Λιμένα (ΧΖΛ) αρμοδιότητάς του.
Το έργο υλοποιήθηκε κατόπιν σχετικής απόφασης του Διευθύνοντος Συμβούλου του Ο.Λ.Ε. ΑΕ κ. Απόστολου Καμαρινάκη και εντάσσεται στο γενικότερο σχεδιασμό τεχνικών εργασιών του Οργανισμού, που στόχο έχουν την αναβάθμιση της εικόνας του παραλιακού μετώπου της Ελευσίνας εν όψει της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης.
Ειδικότερα, ο Ο.Λ.Ε. ΑΕ αντικατέστησε με ιδίαν δαπάνη τους παλαιούς λαμπτήρες στους στύλους ηλεκτροδότησης με σύγχρονους λαμπτήρες εξοικονόμησης ενέργειας τύπου LED, για την ασφαλέστερη διέλευση των κάτοικων και την ενεργειακή αναβάθμιση της περιοχής.
Απόδοση χώρων στους δήμους
Αξίζει να σημειωθεί ένα πάγιο αίτημα των τοπικών κοινωνιών έγινε πραγματικότητα από τον ΟΛΕ που παραχώρησε χερσαίες εκτάσεις της Ζώνης Λιμένος Ελευσίνας στην τοπική κοινωνία για κοινόχρηστο και κοινωφελή σκοπό.
Μεγάλες εκτάσεις της Χερσαίας Ζώνης Λιμένος (ΧΖΛ), δικαιοδοσίας του Οργανισμού Λιμένος Ελευσίνας (Ο.Λ.Ε.) ΑΕ, παραχωρούνται στους Δήμους Ελευσίνας, Μεγαρέων και Ασπροπύργου, μετά τις συντονισμένες ενέργειες του Ο.Λ.Ε. ΑΕ, προς ικανοποίηση ενός πάγιου αιτήματος των τοπικών κοινωνιών .
Οι παραχωρούμενες εκτάσεις αφορούν χερσαία σημεία στη Ζώνη Λιμένος Ελευσίνας, Μεγάρων και Ασπροπύργου, τα οποία δεν χρησιμοποιούνται πλέον για λιμενικές εργασίες και μέχρι σήμερα δεν εντάσσονται στα σχέδια ανάπτυξης του Λιμένα.
Η απόδοση της χρήσης των ανωτέρω εκτάσεων στους Δήμους αποσκοπεί στην αξιοποίηση τους προς όφελος των τοπικών κοινωνιών και αποτελεί πράξη υποστήριξης τους καθώς έχει κοινόχρηστο και κοινωφελή σκοπό.
Πολιτιστικές δράσεις ΟΛΕ
Μνημόνιο συνεργασίας με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής
Στο Μνημόνιο δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στην προώθηση και εφαρμογή προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης, που θα ενισχύσουν και την λειτουργία του Ο.Λ.Ε. ΑΕ με την αναβάθμιση του γνωστικού επιπέδου και των δεξιοτήτων των εργαζομένων.
Επίσης στο Μνημόνιο Συνεργασίας συμπεριλαμβάνονται:
- Η κοινή βούληση για την ανάπτυξη δράσεων έρευνας και καινοτομίας, οι οποίες θα εξυπηρετούν το Δημόσιο συμφέρον και θα συμβάλλουν στην εξοικονόμηση πόρων.
- Ανάπτυξη νέων τεχνολογιών σε κοινά προγράμματα.
Στους επόμενους δύο μήνες θα ακολουθήσει σύμβαση σύμπραξης, η οποία θα περιλαμβάνει Master Plan με τις κατευθύνσεις της στρατηγικής συνεργασίας των δύο Φορέων, συγκεκριμένες δράσεις ανάπτυξης καθώς και προθεσμίες υλοποίησης τους.