Η διάσωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας μπαίνει στην τελική της φάση, καθώς αναμένεται σήμερα, εκτός σοβαρού απροόπτου, να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση, ώστε να κατατεθεί στη Βουλή μέσα στο πρώτο 15θήμερο του Ιουλίου, το νομοσχέδιο για την εξυγίανση με διαγραφή μέρους του χρέους.
Το σχέδιο που έχει επεξεργασθεί η Onex και έχει γίνει δεκτό από το προσωπικό των ναυπηγείων προβλέπει ότι μεταφέρεται σε μια νέα εταιρεία, την ONEX Elefsis Shipyards, η δραστηριότητα και τα στοιχεία ενεργητικού των ναυπηγείων, ενώ «ψαλιδίζεται» κατά το ήμισυ το χρέος τους και θα εξυπηρετηθεί σε βάθος πολλών ετών. Υπενθυμίζεται ότι το χρέος ανέρχεται σε 423 εκατ. ευρώ, ή 337 εκατ. χωρίς τις προσαυξήσεις. Τα περισσότερα οφείλονται στο Πολεμικό Ναυτικό (149 εκατ.) και στις τράπεζες (117 εκατ.), ενώ οι φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις υπολογίζονται σε 105 εκατ. ευρώ.
Την περασμένη εβδομάδα, οι εργαζόμενοι των ναυπηγείων, με επιστολή τους στον πρωθυπουργό και τους συναρμόδιους υπουργούς, είχαν καλέσει την κυβέρνηση να επισπεύσει τη διαδικασία έγκρισης του νομοσχεδίου από τη Βουλή, ώστε «να μπορέσουμε εμείς να διασώσουμε τα ναυπηγεία μας και τις ζωές μας», όπως χαρακτηριστικά ανέφεραν.
Όπως ανέφεραν οι εργαζόμενοι στην ίδια επιστολή, δόθηκε ο χρόνος και η δυνατότητα σε όποιον εργαζόμενο θεωρούσε ότι δεν καλύπτονταν τα ατομικά του συμφέροντα να προσέλθει και να προχωρήσει σε έγγραφη δήλωσή του, ώστε να μην συμβληθεί στο σχέδιο εξυγίανσης. Κανείς εργαζόμενος δεν προσήλθε με συνέπεια να διατηρείται το υψηλότατο ποσοστό αποδοχής του σχεδίου, το οποίο ανέρχεται σε ποσοστό 99,7% επί του συνόλου του προσωπικού.
Το σχέδιο προβλέπει ότι για την επαναλειτουργία των Ναυπηγείων Ελευσίνας θα επενδυθούν άμεσα 100 εκατ. δολάρια, για να επισκευασθούν οι δεξαμενές, να γίνει περιβαλλοντική αποκατάσταση και οποιαδήποτε άλλη εργασία χρειάζεται. Οι εργαζόμενοι θα λάβουν από την ONEX αρχικά όλη την προβλεπόμενη από τον νόμο αποζημίωση και τα υπόλοιπα χρήματα που δικαιούνται για δεδουλευμένα από το παρελθόν θα καταβληθούν στο μέλλον από τα έσοδα που θα έχουν τα ναυπηγεία από αμυντικά προγράμματα, ελληνικά ή ξένα.
Από αυτή την άποψη, γίνεται ακόμη πιο κρίσιμη η σημασία της ανάθεσης στην Fincantieri της κατασκευής των τεσσάρων κορβετών, μέσω της οποίας περνά και η αποπληρωμή οφειλών προς τους εργαζομένους.