ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

«Τέλος εποχής» για το BlackBerry του Μάικ Λαζαρίδη

Τέλος εποχής φέρνει η 4η Ιανουαρίου για το BlackBerry, την εφεύρεση ενός ελληνικής καταγωγής Καναδού επιχειρηματία που έφερε τον κόσμο στην εποχή της κινητής πριν καν γνωρίσουμε το iPhone του Στιβ Τζομπς.

Η BlackBerry –η εταιρεία που την εποχή της τεράστιας επιτυχίας της ήταν γνωστή ως Research In Motion- έκανε γνωστό ότι από σήμερα, οι συσκευές της που χρησιμοποιούν το αρχικό λειτουργικό σύστημα, δεν θα υποστηρίζονται πια και άρα «δεν αναμένεται να λειτουργούν πλέον αξιόπιστα».

Η κίνηση, που είχε ανακοινωθεί από το 2020, ουσιαστικά «σκοτώνει» μία σειρά συσκευών που παραμένει δημοφιλής έως και σήμερα σε κομμάτια του πλανήτη, για την αξιοπιστία και την ασφάλειά της.

Τα BlackBerry, με το κλασικό πληκτρολόγιό τους, σύστησαν τη δεκαετία του 1990 την έννοια του mobile τόσο στους επαγγελματίες που είχαν για πρώτη φορά πρόσβαση στο email τους όπου και εάν βρίσκονταν όσο και στους νέους που «κόλλησαν» με την υπηρεσία messaging.

Όμως η εταιρεία έμεινε πίσω όταν κυκλοφόρησαν το iPhone της Apple και μία σειρά από Android συσκευές, που προσέφεραν μεγαλύτερες οθόνες, καλύτερα γραφικά και περισσότερες εφαρμογές.

Η καναδική εταιρεία σταμάτησε να φτιάχνει τα δικά της smartphones το 2016 και στράφηκε στο software. Το brand name της πέρασε στην TCL Communication Technology Holdings, η οποία συνέχιζε να κυκλοφορεί τις δικές της συσκευές, έως το 2020, όταν και έληξε η σχετική συμφωνία. Οι συσκευές της TCL λειτουργούν με Android και θα υποστηρίζονται έως τον Αύγουστο.

Μάικ Λαζαρίδης: Πώς βρέθηκε στην πρώτη γραμμή της τεχνολογίας

Η επιχείρηση ιδρύθηκε το 1984, υπό το όνομα Research in Motion (RIM) από τον ελληνικής καταγωγής Καναδό επιχειρηματία Μάικ Λαζαρίδη και τον Ντάγκλας Φρέγκιν.

Σύμφωνα με το βιογραφικό του, ο Λαζαρίδης γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη από Έλληνες Ποντίους γονείς, που είχαν καταγωγή από τη Χίο. Ήταν πέντε χρόνων όταν η οικογένειά του μετακόμισε στον Καναδά, το 1966. Σε ηλικία 12 ετών κέρδισε το βραβείο της Δημοτικής Βιβλιοθήκης της πόλης του, γιατί είχε διαβάσει όλα τα βιβλία φυσικής που μπορούσε να βρει στα ράφια της.

Λαζαρίδης και Φρέγκιν έφεραν την επανάσταση το 1999, όταν κυκλοφόρησαν το πρώτο BlackBerry, έναν αμφίδρομο βομβητή που επέτρεπε στο χρήστη να λαμβάνει και να στέλνει emails, όπου και εάν βρισκόταν. Πολύ σύντομα, το BlackBerry άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούσαν οι επιχειρήσεις. Τα στελέχη μπορούσαν πια να δουλεύουν πολύ πιο αποτελεσματικά όταν ταξίδευαν ή βρίσκονταν εκτός γραφείου. Το email αντικατέστησε το τηλέφωνο, για να γίνει ο προτιμητέος τρόπος επικοινωνίας στον κόσμο των επιχειρήσεων.

Το 2002 η RΙΜ κυκλοφόρησε το πρώτο της τηλέφωνο, συνδυάζοντας τις κλήσεις φωνής με τα emails στην ίδια συσκευή, και τότε η εταιρεία πραγματικά απογειώθηκε. Κάθε επιχειρηματίας ή στέλεχος που σεβόταν τον εαυτό του έπρεπε να κυκλοφορεί με ένα BlackBerry. Ακόμα και οι πιο junior εργαζόμενοι της βιομηχανίας του finance τσέκαραν μανιωδώς αυτά τα «πρωτόγονα» smartphones, εκατοντάδες φορές κατά τη διάρκεια της ημέρας. Και σχεδόν χωρίς να το θέλει, η RIM κατέκτησε το πιο δύσκολο κοινό στην ιστορία του marketing, δηλαδή τους εφήβους, καθώς πολύ πριν από το WhatsApp και το Messenger, το BlackBerry τους έδωσε τη δυνατότητα να ανταλλάσσουν μηνύματα χωρίς να καταναλώνουν τις «μονάδες» του κινητού τους.

Στο αποκορύφωμα της δόξας του, το BlackBerry κατείχε μερίδιο αγοράς 50% στα smartphones. Το 2007, η RIM ήταν η πολυτιμότερη επιχείρηση στο χρηματιστήριο του Τορόντο, με κεφαλαιοποίηση 67 δισ. δολαρίων, καθώς τα BlackBerry μετρούσαν 10 εκατ. συνδρομητές. Ανάμεσά τους, ο Μπαράκ Ομπάμα, που έδωσε μάχη με τους άνδρες της προσωπικής του ασφαλείας για να μπορέσει να κρατήσει το πολυαγαπημένο του BlackBerry, όταν πέρασε το κατώφλι του Λευκού Οίκου.

Ο Μάικ Λαζαρίδης μπήκε στη λίστα του περιοδικού TIME με τις 100 σημαντικότερες προσωπικότητες του κόσμου και τον Ιούνιο του 2008, η μετοχή της εταιρείας του άγγιξε το ιστορικό υψηλό των 149,90 δολαρίων.

Αλλά μετά, «χτύπησε» η παγκόσμια κρίση και κυρίως… το iPhone. Η αλήθεια είναι ότι τα στελέχη της RIM υποτίμησαν το smartphone της Apple, το οποίο πρωτο-κυκλοφόρησε στις αρχές του 2007. Ήταν, βέβαια, ένας άνισος αγώνας απέναντι σε αυτό που έμελλε να αποδειχθεί το πιο επιτυχημένο καταναλωτικό προϊόν όλων των εποχών. Όμως στην προσπάθειά της να υπερασπιστεί τα μερίδιά της σε μια αγορά που η ίδια δημιούργησε, η RIM βρισκόταν πάντα ένα βήμα πίσω από την Apple.

Η «κατηφόρα» της ήταν πια ανεξέλεγκτη στις αρχές της δεκαετίας, όταν η μετοχή της έπεσε στα 6 δολάρια, ο Λαζαρίδης αποχώρησε από την εταιρεία και η RIM μετονομάστηκε σε BlackBerry, σε μια απελπισμένη προσπάθεια να κάνει μια νέα αρχή.

Τελικά, η εταιρεία αναγκάστηκε να αποδεχθεί την ήττα της στα smartphones και να εστιάσει στην αγορά του λογισμικού. Σήμερα, η BlackBerry παρέχει υπηρεσίες ασφάλειας λογισμικού σε επιχειρήσεις και κρατικούς φορείς.

Οσο για τον ίδιο τον Μάικ Λαζαρίδη, ασχολείται με τον πολλά υποσχόμενο τομέα της κβαντικής έρευνας, ενώ καναδικά δημοσιεύματα μιλούν για τις σημαντικές δωρεές του προς το σύστημα υγείας, αφότου ξέσπασε η πανδημία.

Σχετικά Άρθρα

Εγγραφή
Notify of

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

0 Σχόλια
Inline Feedbacks
View all comments
Back to top button
ΘΡΙΑΣΙΟ